logo Haal meer conversie uit je e-mail marketing - Antum
Blog
3 min
27 okt, 2022
Tyra Gómez
Dit bericht is meer dan één jaar oud. De inhoud van dit bericht kan inmiddels verouderd zijn.

Haal meer conversie uit je e-mail marketing

Je hebt je hersens urenlang gekraakt om dé perfecte e-mail op te stellen, maar vervolgens gaat jouw mail bijna geheel ongelezen ten onder. Er komen hooguit twee conversies uit, maar dat is natuurlijk niet waar je het voor doet. Ontzettend zonde! Maar, met de volgende tips maak jij van jouw toekomstige e-mails een echt succesverhaal.

 

e-mail

 

Ken je doelgroep

Met een e-mail kan je erg gericht communiceren, daar ligt de kracht van e-mail marketing. Jouw boodschap komt direct aan bij de doelgroep waarop jij je wilt richten. Dit kan je goed in je voordeel gebruiken! Door aan te haken op eerdere contactmomenten of je verhaal herkenbaar te maken, spreek je de (potentiële) klant bijna persoonlijk aan. Laat zien dat je beschikt over de gewenste kennis en ervaring. 

De onderwerpregel

Je onderwerpregel is heilig, deze kan je e-mail maken of breken. Het onderwerp van jouw bericht is het eerste wat een lezer in zijn inbox ziet. Hierop baseert hij of hij het bericht opent of dat deze direct de prullenbak in gaat. De inhoud van de mail kan precies zijn wat de klant wilt lezen, maar als de onderwerpregel niet aanzet tot klikken, zal hij hier nooit achter komen.

Een onderwerpregel moet direct een reactie uitlokken. Doe dit bijvoorbeeld met een vragende regel, zoals: “Wil jij ook meer conversie halen uit jouw e-mail marketing?”. Ook het prikkelen van de nieuwsgierigheid levert veel clicks op: “Het geheim van het opstellen van een goede e-mail”. Het helpt als er al een beetje – maar onvoldoende – voorkennis over het onderwerp is. 

Wees creatief

Een goede marketing e-mail is niet bedoeld als krantenartikel. Het bericht moet luchtig zijn en makkelijk weg te lezen. De uitgelezen kans om creatief te zijn met je taal. Maak tussendoor eens een (relevant) woordgrapje, dan is de kans groter dat de lezer blijft hangen. Lange zinnen of ingewikkelde woordspelingen komen helaas niet zo goed tot hun recht in een mail, probeer die dus te vermijden.

Voeg waarde toe

Wat heb jij te bieden? Zet dit centraal. Een tip, een handig document of een speciale aanbieding bijvoorbeeld. Ga je helemaal voor goud, dan combineer je dit met een stukje personalisatie. Denk bijvoorbeeld aan korting of informatie voor een product dat perfect bij een eerder aangekocht product past. Wanneer jij je doelgroep helpt, komen de conversies uiteindelijk altijd op gang.

Stuur jij jouw klantenbestand een mail over het nieuwste serviesgoed in jouw collectie? Geef de lezer dan bijvoorbeeld een rijtje tips mee over wat hij kan doen om het servies zo lang mogelijk mooi te houden.

Hoe zit het met je Call to Action

Hoe krijg je je doelgroep zover om te doen wat ze moeten doen, zonder te veel te pushen? Als je gebruikers tot een gewenste actie wilt aanzetten, moet je een krachtige call to action (CTA) button maken. Call to actions kunnen al snel heel algemeen worden: meer informatie, bekijk de actie, lees hier meer, etc. De sleutel tot een goede CTA is om te bedenken wat jouw aanbod hen oplevert.

Gaat de e-mail over de nieuwste bank in jouw collectie, ga dan de richting op van de volgende CTA: “Kies voor het comfort wat je altijd al hebt gewild”.

Mailing data meten

Het is belangrijk om doelen te stellen voor je e-mailmarketingcampagne, zodat je het succes ervan kunt meten. Enkele dingen die je misschien wilt meten zijn het aantal verzonden e-mails, het aantal klikken op een link, of het aantal aan- en afmeldingen. Doe dit bijvoorbeeld zo: per 100 gestuurde e-mails heeft 25% van de ontvangers op de link geklikt en jouw pagina bezocht en van de 25 bezoekers schaffen 10 een product aan. Door meetbare doelen te stellen kun je zien hoe succesvol je campagne is en de nodige aanpassingen doen voor jouw toekomstige e-mails. Dit geeft je waardevolle inzichten in welke onderwerpen, soorten knoppen en andere elementen het meest succesvol zijn bij je publiek. Heb je genoeg e-mailadressen waar jij de nieuwsbrief naar toe kan sturen? Dan kan je ook een A/B-test gebruiken om verschillende versies van je nieuwsbrief te vergelijken en te zien welke beter presteert. Dit is een geweldige manier om te leren wat het beste werkt voor je volgende e-mail.

Is jouw e-mail marketing op orde?

Het opstellen van dé perfecte e-mail is dus nog best een proces. Om de meeste conversie te halen uit jouw e-mail is het van belang dat je weet voor wie je schrijft en welke waarde jij toevoegt voor de lezer. Zo stijgen je conversies elke mail een beetje meer. Ben je na het lezen van deze blog tot de conclusie gekomen dat er nog verbeterpunten zijn binnen jouw e-mail marketing? Goed nieuws, we houden je via de blogs op de hoogte van alle nieuwtjes binnen de online marketing.

 

Terug naar het overzicht