logo UX Trends 2020 - Antum
8 min
13 feb, 2020
Jacki Gütting
Dit bericht is meer dan één jaar oud. De inhoud van dit bericht kan inmiddels verouderd zijn.

UX Trends 2020

Het begin van een nieuw jaar is altijd een goed moment om stil te staan bij opkomende trends. Het in kaart brengen van nieuwe ontwikkelingen helpt om altijd up-to-date te blijven en je digitale applicatie met de tijd mee te laten groeien.

Antum heeft een momentje gepakt om een aantal trends op het gebied van User Experience (gebruikersbeleving) op een rij te zetten die wij in 2020 vaak tegen zullen komen:

Motion

Het afgelopen jaar zagen wij al op diverse websites het gebruik van bewegende elementen. Deze animaties voegen veel dynamiek toe aan applicaties en voorkomen dat de content te statisch oogt. Ook in 2020 gaan wij ervan uit dat we meer beweging op websites, webshops en portalen zullen zien. Van een geanimeerde opbouw van een pagina over de transitie van elementen tot aan micro animatie op buttons – op elk vlak binnen digitale applicaties is er ruimte voor motion.

Voordelen

De animaties kunnen de applicatie naar een hoger niveau tillen en voor een moderner en innovatiever uitstraling zorgen. Gebruikers krijgen het gevoel dat tijd en moeite in de website, webshop of het portaal is geïnvesteerd, wat bijdraagt aan een professionele uitstraling.

Omdat de trend pas het afgelopen jaar is gegroeid en nog niet iedereen hierin mee is gegaan kan motion ingezet worden om je te onderscheiden van andere applicaties. Door de gebruiker meer te bieden dan slechts statische content kan de algehele beleving krachtiger worden.

Waar je op moet letten

Een risico bij het toepassen van motion is dat te veel of te drukke animaties snel een onrustige uitstraling kunnen toevoegen aan een applicatie. Wanneer overgangen niet soepel of te snel gaan kunnen gebruikers het overzicht kwijtraken. Te langzame transities zoals het infaden van tekst daarentegen kunnen ervoor zorgen dat belangrijke content niet altijd gelijk goed in beeld is. Als gebruikers te lang moeten wachten kan dit ook negatieve effecten hebben op de vindbaarheid van de website. Daarom moet goed erover nagedacht worden binnen welke elementen wat voor animaties handig zijn.

Ook is het cruciaal om erover na te denken welke motion past bij het merk. De beweging die toegepast kan worden op digitale applicaties zal namelijk een grote impact hebben op hoe gebruikers het merk ervaren. Kleine, subtiele animaties op alleen buttons ogen bijvoorbeeld voorzichtiger dan een opvallende animatie binnen de header, die direct bij het laden van de pagina opvalt. Om te achterhalen welke soort motion het beste past is het nodig om een goed beeld te hebben van de eigen merkidentiteit.

Heb je het gevoel dat animaties iets voor jouw digitale applicatie zijn? Laat je hierin dan adviseren en begin met kleine aanpassingen om te testen hoe de dynamiek binnen de website, webshop of het portaal oogt.

UX Writing

Dat de content die gebruikers op een applicatie kunnen bekijken een meerwaarde voor ze moet hebben is al lang geen geheim meer – want laten we eerlijk zijn, niemand zit te wachten op alinea’s tekst die niet relevant zijn. In 2020 zullen wij hier echter nog dieper in duiken door te kijken hoe teksten optimaal bij kunnen dragen aan de beleving van de gebruiker.

Voordelen

Door eens de copy binnen jouw applicatie goed onder de loep te nemen kun je ervoor zorgen dat je geen onnodige content plaatst op je website, webshop of portaal. Het is een goed moment om na te gaan of de alles nog actueel is, de teksten niet te lang zijn en of altijd nodige informatie beschikbaar is voor de gebruiker.

Het optimaliseren van de content heeft daarnaast ook een groot invloed op de User Experience van de gebruikers. De Tone of Voice (mannier van communiceren) en het bieden van relevante informatie op het juiste moment kunnen de beleving versterken wat tot tevreden klanten leidt. Een applicatie kan nog zo mooie kleuren, lettertypes en elementen hebben – als de tekst niet hetzelfde uitstraalt als de visuals dan zullen gebruikers snel afhaken. Met UX writing kan dit worden voorkomen en kan tekst juist als een krachtig middel ingezet worden.

Waar je op moet letten

De juiste copy schrijven kan een een grote uitdaging zijn. Uit de praktijk blijkt vaak dat leken tegen diverse knelpunten aan lopen op weg naar de perfecte tekst. Het is verstandig om hier samen te werken met een expert (copywriter, UX writer), maar dit kan kosten met zich mee brengen.

Om sterke teksten te schrijven die goed aansluiten op je gebruikers moet je goed weten wie je doelgroepen überhaupt zijn. Als hier nog niet eerder over na is gedacht dan is het lastig om content te creëren die past bij de gebruikers.

In dit artikel hebben wij een aantal tips voor jou hoe jij je doelgroepen onder loep kan nemen.

Less is more

Door het digitale tijdperk wordt continu informatie naar ons gezonden. Zij het alle berichten die wij in de talloze Whatsapp groepjes ontvangen of het cijfer in het rode balletje dat aangeeft hoeveel nieuws er op je te wachten staat op Instagram. De grote hoeveelheid prikkels heeft ertoe geleid dat mensen steeds meer waarde hechten aan rust en overzicht. Voor digitale applicaties betekent dit om in het komende jaar gebruik te maken van ontwerpen die ‘ademen’, kalm ogen en een duidelijke focus hebben.

Voordelen

Door in te spelen op deze trend en je website, webshop of portaal volgens het motto “Less is more” vorm te geven kun je gebruikers de beleving bieden die zij zoeken. Wanneer het design zo ingestoken wordt dat er geen overload aan content plaats vindt en het pad voor de gebruiker duidelijk is, zullen zij langer gebruik maken van je website, webshop of portaal.

Ook kunnen belangrijke onderdelen binnen de applicatie extra in de spotlight worden gezet wanneer elementen b.v. meer afstand van elkaar hebben. Zo kan het ontwerp de aandacht van de gebruiker sturen wat bij kan dragen aan het conversiedoel.

Waar je op moet letten

Het gevaar van deze trend is dat designs die vooral rust uitstralen wellicht niet optimaal aansluiten op je merkidentiteit. Er moet goed gekeken worden hoe de trend “Less is more” geïntegreerd kan worden in de huisstijl.

Wil je een goed beeld krijgen van jouw merkidentiteit? In dit artikel laten wij zien hoe je zelf hiermee aan de slag kan gaan.

Navigatie en footer

Nadat de rol van navigaties en footers binnen digitale producten voorheen vooral functioneel was, zullen wij in 2020 vaak tegen komen dat deze elementen wat meer aandacht gaan krijgen. Het ontwerp hiervan kan groter en meer gestroomlijnd worden met de rest van de applicatie zodat alles als één geheel wordt ervaren. Denk b.v. aan full screen navigaties. De posities van navigatie en footer zullen hierdoor des te meer gebruikt worden om naast de verwachte content (menu, contact gegevens etc) ook extra onderdelen als Call To Actions te tonen.

Voordelen

Navigaties en footers worden regulier aan het begin en het einde van elke pagina getoond. Door meer aandacht aan deze elementen te besteden wordt de uitstraling voor elke pagina beïnvloed. Dit is een efficiënte manier om te zorgen voor consequentie en de Look & Feel te optimaliseren zonder te veel tijd te moeten investeren – het zijn immers slechts 2 elementen.

Klanten navigeren door de applicatie middels het menu en eventuele links in de footer. Door goed over het pad van de gebruiker na te denken kunnen deze zo ingestoken worden, dat het eindpunt het conversiedoel is (b.v. winkelmand met betaalpagina).

Waar je op moet letten

Opvallende navigaties en footers trekken de aandacht van de gebruiker. Dit kan nadelig uitpakken als de focus eigenlijk op andere, belangrijkere, elementen zou moeten liggen . Er moet dus goed nagedacht worden over de hiërarchie van content.

Voordat je heel je navigatie en footer aan gaat passen, sta even goed stil bij volgende vragen: Wat is het (conversie)doel van de applicatie? Wat is het doel van de gebruiker? Wat is de volgende stap voor de gebruiker? Als je hier antwoord op hebt kan je beter bepalen wat voor content in je navigatie en footer waardevol is.

Gradients

Gradients (dus het verloop van de ene naar de andere kleur) hebben al een lange geschiedenis en zijn al in bijna elke variatie een keer gebruikt worden. In 2020 gaan wij ervan uit dat wij steeds zachtere overlopen tegen zullen komen. Waar eerst vooral werd gewerkt van een licht naar een donkerder tint van dezelfde kleur (b.v. van lichtblauw naar donkerblauw) of twee complementaire kleuren (tegenovergestelde kleuren in de kleurencirkel; b.v. van blauw naar oranje) zullen in toekomst vooral twee analoge kleuren gebruikt worden (kleuren die naast elkaar staan in de kleurencirkel; b.v. blauw en turquoise).

Voordelen

Het gebruik van gradients kan een ontwerp spannender maken en meer dynamiek toevoegen aan enkele elementen of de algehele uitstraling van een applicatie. Belangrijke elementen als buttons kunnen hierdoor beter opvallen en meer aandacht van gebruikers krijgen.

Waar je op moet letten

Vaak worden er voor gradients kleuren gebruikt die met name binnen online media goed passen maar minder geschikt zijn voor print media. Dit kan als gevolg hebben dat de gradients op geprinte documenten als b.v. brochures minder mooi komen te staan of dat ze helemaal niet gebruikt kunnen worden.

Om een geschikte gradient te kiezen die binnen uw huisstijl past is het verstandig om uw huisstijlkleuren als basis te gebruiken. U kunt dan onderzoeken wat de analoge kleuren hiervan zijn en verschillende gradients uitproberen.

Conclusie

Het komende jaar kan er er dus weer veel gebeuren en veranderen. Wie ervoor wil zorgen, dat zijn website, webshop of portaal ook in 2020 modern en fris oogt kan met kleine stappen beginnen in te spelen op de trends en ontwikkelingen. De beleving van de gebruiker speelt hierbij een steeds crucialere rol en zal de komende tijd nog meer aandacht krijgen. Wie zijn gebruikers een sterke User Experience wil bieden moet nét een stapje verder gaan dan slechts een digitaal product online zetten.

Wilt u eens een sparringspartner om te kijken hoe de User Experience van uw applicatie in 2020 geoptimaliseerd kan worden? Plan dan een gesprek met de UX Designers van Antum in.

Terug naar het overzicht

Bekijk meer

Updates bekijken