logo IJzersterke SEO teksten schrijven - Antum
Blog
6 min
05 dec, 2022
Tyra Gómez
Dit bericht is meer dan één jaar oud. De inhoud van dit bericht kan inmiddels verouderd zijn.

IJzersterke SEO teksten schrijven

Als je meer resultaat uit je website wilt halen, dan heb je sterke SEO teksten nodig. Dat zijn teksten die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines en je helpen om hoger in Google te komen voor de zoekwoorden die voor jou belangrijk zijn. Dit zal meer bezoekers naar je website trekken en uiteindelijk meer conversie opleveren. Hoe schrijf je dan sterke SEO teksten? Wij vertellen je het geheim.

seo teksten schrijven

Om sterke SEO-teksten te schrijven, moet je onderzoek doen naar de juiste zoektermen om je op te richten. Als je eenmaal weet welke woorden je moet gebruiken, kun je ze op een natuurlijke en goed leesbare manier in je tekst verwerken.

Begin met een zoekwoordenonderzoek

De beste manier om je zoekwoordenonderzoek te beginnen is door te brainstormen. Maak een lijst van alle potentiële zoekwoorden die relevant zijn voor je bedrijf of website. Als je wilt dat je SEO-tekst effectief is, moet je de juiste zoekwoorden kiezen. Een goede vuistregel is om per SEO-tekst 1-3 kernwoorden te gebruiken. Deze kun je eventueel aanvullen met extra gerelateerde trefwoorden. Houd bij het kiezen van je zoekwoorden altijd je doelgroep in gedachten. Zorg er ook voor dat je zoekwoorden relevant zijn voor de inhoud van je SEO-tekst. Vervolgens kun je een tool zoals Semrush gebruiken om je lijst verder te optimaliseren en uit te breiden. Semrush is een tool waarmee je eenvoudig kunt achterhalen met welke zoekwoorden je website scoort in Google en op welke positie je momenteel staat. Door gebruik te maken van een SEO tool voor zoekwoorden zoals Semrush, ontdek je eenvoudig het maandelijkse zoekvolume.

Het ontdekken van nieuwe keywords en populaire termen voor jouw zoekwoorden onderzoek, doe je door het invoeren van het basis zoekwoord in Semrush. Je ontdekt dan al snel relevante keywords en zoektermen die jouw doelgroep vaak gebruikt.

keywords
Specifieke zoektermen die bestaan uit meerdere woorden, noemen we longtail zoekwoorden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een zoekterm zoals ‘digital agency rotterdam’. Het algemene zoekwoord ‘digital agency’ lijkt op het eerste oog erg interessant. Maar liefst 1300 mensen per maand zoeken in Google op ‘digital agency’ (kolom ‘volume’). Maar kijken we naar de kolom KD % (Keyword Difficulty), dan wordt het al een heel ander verhaal. Een score van 66 op de KD-score geeft aan dat er veel concurrentie is voor het zoekwoord in Google en dat het heel moeilijk zal zijn om hoog te scoren. Dit komt omdat er al veel gevestigde websites zijn die hoog scoren voor dit zoekwoord. Het longtail zoekwoord ‘digital agency rotterdam’ is een stuk minder populair. Er zoeken elke maand 210 mensen op in Google. Maar de Keyword Difficulty is ook een stuk lager. Een KD-score van 28 betekent dat er een stuk minder concurrentie op dit zoekwoord zit. Je zou dus relatief makkelijk hoog kunnen scoren in Google.

SEO teksten schrijven

Heb je eenmaal de juiste trefwoorden geselecteerd, plaats ze dan strategisch door je SEO-tekst heen. Voor de uitgekozen hoofdzoektermen kies (of maak) je een pagina. Gebruik ze in de titel, in de koppen en subkoppen, en in de hoofdtekst. Als je inhoud voor je website schrijft, is het belangrijk om rekening te houden met de intentie van je lezers. We hebben van tevoren bepaald op welke onderwerpen ze zoeken, zo kunnen we de tekst beter afstemmen op hun behoeften. Dit zal ertoe bijdragen dat je lezers op je site vinden wat ze zoeken en sneller zullen terugkomen. Teksten van hoge kwaliteit zijn essentieel voor elke website of marketingcampagne. Het is het eerste wat potentiële klanten te zien krijgen, en het moet ijzersterk én informatief zijn.

seo tekst

Het valt niet te ontkennen dat een hoge positie in Google een geweldige manier is om meer verkeer naar je website te krijgen. Maar als dat verkeer niet leidt tot conversies of leads, dan heb je er niet veel aan. Daarom is het belangrijk om je niet alleen te richten op het verkrijgen van hoge posities, maar ook op het schrijven van echt overtuigende en effectieve teksten die bezoekers aanzetten tot actie. Idealiter zou je tekst minimaal 350 woorden lang moeten zijn. Dit geeft je genoeg ruimte om trefwoorden en synoniemen te verwerken.

Optimaliseren van je SEO teksten

We zijn er bijna! Je artikel staat zwart op wit, nu is het tijd voor de finishing touches: je tekst optimaliseren voor Google. Begin met het maken van de perfecte Google Snippet. Een snippet bestaat uit drie elementen: SEO-titel, URL en de meta-omschrijving. Deze zorgen ervoor dat je snippet zich onderscheidt van de rest en je helpt klikken van zoekers aan te trekken. Via een tool als YOAST kun je de meta titel, omschrijving, etc. aanpassen.

seo teksten

SEO titel

Je titel is een van de eerste dingen die potentiële klanten zien als ze je pagina op een zoekmachine vinden. Zorg dat hij in het oog springt en relevant is voor wat je aanbiedt! Hier zijn enkele tips voor het schrijven van een effectieve SEO titel:

1. Houd het kort en krachtig. Streef naar +- 50 tekens, zodat je titel niet wordt afgekapt in de zoekresultaten.

2. Gebruik zoekwoorden strategisch. Plaats belangrijke woorden aan het begin van je titel, zodat ze eerder worden opgemerkt door zoekers.

3. Maak het beschrijvend. Gebruik duidelijke taal om precies te beschrijven waar je pagina over gaat. Dit helpt zoekers te begrijpen wat ze zullen vinden als ze doorklikken naar je site.

URL

Het is belangrijk om relevante zoekwoorden in je URL op te nemen, want die worden door zoekmachines gebruikt om webpagina’s te rangschikken en gemakkelijker vindbaar te maken. Dit betekent dat je URL zoekwoorden moet bevatten die de inhoud van je pagina beschrijven. Bovendien maakt het hebben van zoekwoorden in je URL het waarschijnlijker dat mensen je link zullen delen op sociale media en andere websites.

Dus niet: https://www.antum.nl/bericht/tekst-12893&IT=5g7e3d
Maar wel: https://www.antum.nl/bericht/ijzersterke-seo-teksten-schrijven

Meta omschrijving

De meta-beschrijving is een korte beschrijving van een webpagina. Voor SEO doet de meta omschrijving niets, maar je het kan kleine stukje tekst zien als advertentie op de resultatenpagina. Als de beschrijving opvalt, is een gebruiker misschien eerder geneigd erop te klikken, zelfs als je ranking staat niet op de eerste plaats. Zorg dat je meta-beschrijvingen interessant zijn en de inhoud van je pagina weerspiegelen om klikken aan te moedigen. Houd ze onder de 155 tekens om te voorkomen dat ze in de zoekresultaten worden afgekapt.

Het gebruik van media

Een stuk platte tekst zonder afbeeldingen werkt offline nog, maar online heb je meer nodig om de aandacht van mensen vast te houden. Gebruik dus multimedia om je SEO-teksten spannend en gevarieerd te houden. Je kan gebruik maken van: afbeeldingen, gifjes, video’s, infographics, etc. Geef je afbeeldingen een duidelijke alt-tekst mee. De alt-tekst is een alternatieve omschrijving van jouw afbeelding, zodat de zoekmachine begrijpt wat er op het plaatje staat. Zorg er bij de alt-tekst voor dat je de afbeelding zo nauwkeurig mogelijk beschrijft. En als je zoektermen gebruikt in je alt-tekst, gebruik ze dan minimaal, zodat je inhoud niet te vol staat met te veel zoekwoorden.

Zoals je ziet is het schrijven van een sterke SEO-tekst niet zomaar 1, 2, 3, gedaan. Naast het onderzoeken, schrijven en optimaliseren van je webteksten, is het voor de zoekmachines ook nog een plus als je gebruik maakt van interne en externe links. Plaats strategisch interne links op je website, waarin je verwijst naar gerelateerde artikelen (zoals twee zinnen hierboven is gedaan).

Zijn jouw SEO teksten al voldoende geoptimaliseerd?

SEO schrijven draait om het verwerken van relevante zoekwoorden in een tekst. Dit op een manier die strategisch geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Een sterke SEO-tekst is echter meer dan een geoptimaliseerde pagina om zoekmachines tevreden te stellen. Door vooraf goed na te denken over het doel van je tekst, de doelgroep en hun gewenste acties, sla je twee vliegen in één klap. Je bedient lezers op hun wenken met een verhaal dat voldoet aan hun behoeften en geeft zoekmachines alles wat ze nodig hebben om jou bovenaan te plaatsten.

Jouw SEO resultaten doorlopend analyseren

Het monitoren van je SEO vorderingen is de sleutel om er bovenop te blijven. Het is belangrijk om kennis te nemen van de resultaten die je ziet van je SEO-aanpassingen, zodat je indien nodig verdere aanpassingen kunt doen. Je moet voortdurend veranderingen aanbrengen en je SEO strategieën optimaliseren om het steeds veranderende landschap van zoekmachine algoritmen bij te houden. Als je goed begrijpt hoe SEO werkt en hoe je het beste kunt optimaliseren, kun je ervoor zorgen dat je website concurrerend blijft in de ranglijsten van zoekmachines. De tijd nemen om de SEO-inspanningen te controleren en aan te passen, zal op de lange termijn lonen door je te helpen meer potentiële klanten te bereiken en meer zichtbaarheid online te krijgen. Er zijn hele goede tools beschikbaar om jouw SEO te blijven analyseren, zoals: SEMrush, AHREF, Google Search Console en meer. Deze tools geven inzage in de prestaties van jouw SEO.

Ben je er na het lezen van deze blog achter gekomen dat er nog aardig wat werk aan de winkel is wat betreft het optimaliseren van jouw SEO? Geen paniek! Antum houdt jou via deze blogs en de social media op de hoogte van alles nieuwtjes op het gebied van SEO en online marketing.

 

Terug naar het overzicht