logo AI in marketing - Antum
Actualiteit
5 min
17 nov, 2022
Tyra Gómez
Dit bericht is meer dan één jaar oud. De inhoud van dit bericht kan inmiddels verouderd zijn.

AI in marketing

We horen er de laatste tijd steeds meer over AI (Artificial Intelligence of; kunstmatige intelligentie). Maar, wat is AI precies, en hoe kan je het effectief toepassen binnen jouw marketing? 

ai marketing

Wat is AI in marketing?

Kunstmatige intelligentie brengt een revolutie teweeg in de manier waarop marketeers hun werk benaderen en heeft invloed op alles van SEO-tools en analysesoftware tot chatbots en advertentiebeheer platforms. Met AI kunnen marketeers hun doelgroep beter begrijpen, hun targeting en prestaties van digitale campagnes verbeteren, en de klantervaring over verschillende kanalen optimaliseren. De voordelen van AI voor marketing kunnen je helpen je doelen effectiever en efficiënter te bereiken.

AI Content marketing

AI-tools voor geautomatiseerde teksten hebben de laatste jaren veel aan populariteit gewonnen in de marketingwereld. Ze zijn in staat om belangrijke marketingprincipes te identificeren, en die te gebruiken om allerlei marketingmaterialen te optimaliseren. Of je nu een krachtige kop nodig hebt, een overtuigende inleiding, of wat speciale tips om je inhoud te verbeteren, AI-tekst generators kunnen je helpen je doelen gemakkelijk en efficiënt te bereiken. Een mooi voorbeeld van dergelijke AI tool is Jasper.ai – je voegt een beschrijving van jouw gewenste tekst in en wat keywords en Jasper gaat voor jou aan de slag om een unieke SEO vriendelijke tekst samen te stellen. 

 

Data analyses

De opkomst van digitale media heeft geleid tot een toevloed van “big data”.  Dit biedt digitale marketeers kansen om inzicht te krijgen in hun inspanningen en nauwkeurig waarde toe te kennen aan verschillende kanalen. Ook heeft dit geleid tot een oververzadiging van gegevens. AI-marketing kan helpen al die gegevens razendsnel te doorgronden. Door ze te filteren tot de essentie en ze niet alleen te analyseren, maar ook de beste elementen voor toekomstige marketingcampagnes aan te bevelen.

Chatbots

Chatbots, of virtuele assistenten, zijn een soort kunstmatige intelligentie (AI) technologie die meerdere AI-technologieën combineren om vragen of zoekopdrachten van gebruikers uit een dataset te beantwoorden. Hierdoor kunnen chatbots nauwkeurigere en relevantere informatie geven dan op mensen gebaseerde systemen. Enkele voorbeelden van chatbots zijn Siri, Alexa, Google Home, en expertsystemen die zijn ontworpen voor gebruik door medische professionals. Met het gebruik van chatbots automatiseer je jouw klantenservice, marketing en social media.

Zoekwoorden analyses

Op het gebied van SEO zijn er ook up-coming AI tools die je het werk vergemakkelijken. Semrush is een SEO-tool die jouw zoekwoordonderzoek doet, de zoekwoordstrategie volgt die je concurrentie gebruikt, content marketing campagnes uitvoert, zoekt naar backlink mogelijkheden, en nog veel meer. Zoekoptimalisatie AI analyseert de relaties tussen sites, inhoud pagina’s, en zoekmachine rankings. De resultaten zijn snel, bruikbaar en er zijn zelfs geautomatiseerde tactieken om de concurrentie te overtreffen.

marketing ai

Hoe verandert AI de toekomst van online marketing?

Kunstmatige intelligentie is een game-changer voor marketingteams. Het stelt hen in staat het 24-uurs tempo van marketing bij te houden en tegelijkertijd te voldoen aan de eisen van de klant en de bedrijfsdoelstellingen. Als gevolg van de voortdurende vooruitgang van kunstmatige intelligentie kunnen we in de nabije toekomst meer mensachtige chatbots verwachten. Deze chatbots zullen in staat zijn om meer realistische virtuele winkelervaringen en aanbevelingen te bieden die in real-time gepersonaliseerd zijn. Dit is slechts een voorproefje van wat komen gaat als onze afhankelijkheid van virtual reality evolueert.

Maak jij al gebruik van AI in jouw marketing?

Onbewust over het feit dat je met Artificial Intelligence te maken hebt, wordt er al veel mee gewerkt binnen de marketing. De komende jaren zal dit alleen maar meer worden. Met de snelgroeiende ontwikkelingen wat betreft Artificial Intelligence, kan je er in de toekomst bijna niet meer omheen. Kunstmatige intelligentie heeft veel potentie om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen!

Terug naar het overzicht