Je focussen op een nieuw project geeft altijd nieuwe energie. Laten we daarom weer nieuwe projecten starten, maar dan wel op veilige afstand natuurlijk. Hoewel je van ons gewend bent dat je altijd gezellig voor een kop koffie en een praatje bij ons kantoor langs kunt komen, is het voordeel van onze branche dat we eigenlijk ook alles online kunnen ontwikkelen. Vanaf nu kun je deelnemen aan een remote UX sessie!
Even kort voor degenen die niet helemaal weten wat UX ook alweer is. UX staat voor User Experience. Alles rondom UX draait om de gebruikerservaring, dit kan gaan over de ervaring van klanten of van werknemers die gebruik maken van een bepaald programma om hun werk te kunnen doen. Wij gebruiken altijd een UX strategie voor het ontwikkelen van onze applicaties en websites. Op die manier denk je vanuit de eindgebruiker en zorg je ervoor dat het doel van je website of applicatie bereikt wordt. Of dit nu gaat om meer conversie, een efficiënte werkmethode of betere communicatie. Wat het doel van je app ook is, door te denken vanuit de gebruiker zal deze altijd beter tot zijn recht komen.
Als het gaat om UX design of UX strategie hebben wij het natuurlijk vaak over het ontwikkelen van applicaties en websites. Maar je inleven in de gebruikerservaring is natuurlijk in iedere branche toepasbaar. Uiteindelijk is er altijd iemand die je product of dienst afneemt en dus iemand die een ervaring gaat krijgen. UX is dus eigenlijk voor iedereen die werkt, onderneemt, tevreden klanten wil, producten ontwikkelt enzovoort. Maar in het geval van onze remote UX sessie zullen we ons richten op iedereen die een online applicatie, website of webshop heeft of wil gaan aanschaffen.
De remote UX sessie is voor iedereen die een online applicatie, website of webshop heeft (en wil optimaliseren) of wil aanschaffen.
Meer weten over UX? Lees dan één van onze andere artikelen over dit onderwerp:
UX gaat dus over het nadenken en uiteindelijk optimaliseren van de gebruikerservaring. Hoe gaan we dat op afstand doen? Onze remote UX sessie begint via de mail. Je krijgt een korte introductie met de nodige informatie en vervolgens laten we je wat vragen beantwoorden. Dit hoeft niet allemaal in één keer, maar mag uiteraard in je eigen tempo. Sommige vragen zullen je misschien wat meer tijd kosten om te onderzoeken.
De remote UX sessie is onderverdeeld in twee belangrijke elementen:
Het is belangrijk om te (her)onderzoeken wat jouw merkidentiteit is. Want wanneer je de identiteit van je merk concreet hebt kun je vanuit je merk naar je online applicatie gaan kijken. Die merkidentiteit gaan we onderzoeken aan de hand van een aantal vragen, die je via een online formulier kunt invullen. Zie dit als een leuke onderzoeksdag, of wat ons betreft een onderzoeksweek als dat beter uitkomt. Maak er echt een project van voor jezelf. Hoe beter je dit onderzoek uitvoert, hoe beter straks het eindresultaat!
Is je merk onderzoek helemaal klaar? Dan gebruiken wij het ingevulde formulier om ons voor te bereiden op het vervolg van de remote UX sessie met een video-call.
Het tweede deel van de sessie, die zich voornamelijk richt op de doelgroep, zal gebeuren via een video-call. Misschien heb je hier inmiddels wat ervaring mee vanwege het thuiswerken, maar misschien ben je hier nog niet zo handig in. Geen probleem, we begeleiden je er helemaal doorheen. Voor onze video-calls maken wij gebruik van Google Hangouts. Dit is een gratis dienst waar je alleen een Google account voor nodig hebt (in de meeste gevallen heb je die al). We delen een link waarmee je in de video-call komt en de sessie zal alleen met jou en een UX specialist zijn.
Is er een probleem of ben je niet zo technisch aangelegd? Je kunt ons altijd even bellen voor wat extra hulp 0180 7690 65.
Na de eerste video-call gaat de UX specialist aan de slag met alles wat er is besproken. De inzichten worden vertaald in design principes. In de tweede video-call zal de UX specialist het design aan je presenteren. In deze video-call is uiteraard ruimte voor vragen, feedback of andere suggesties. Uiteindelijk is het doel om met elkaar de online applicatie, website of webshop te optimaliseren voor de ideale gebruikerservaring. Na deze video-call kan bijvoorbeeld het ontwerpproces van de applicatie zich verder vervolgen, maar met de resultaten van deze UX sessie zou je natuurlijk ook andere vervolgstappen kunnen nemen.
"*" geeft vereiste velden aan
Het starten van nieuwe projecten geeft altijd energie, of je nu thuis of op kantoor werkt. Het onderzoeken van een nieuw probleem houdt je positief en doelgericht. Ook al lijkt de wereld even op pauze te staan, ga daar niet in mee. Start nieuwe projecten en geef jezelf een doel.
Thuiswerken is voor lang niet alle branches mogelijk of makkelijk. Maar in welke branche je ook werkt, je kunt hier echt een nuttige situatie van maken. Met een beetje aanpassingsvermogen en je richten op andere werkzaamheden kun je thuiswerken echt effectief maken. Besteed je tijd aan het investeren in de toekomst, sleutel aan het online bestaan van je onderneming en denk mee met je klanten of werknemers.
Tegenwoordig is gelukkig veel online vanuit huis te regelen. Het enige wat je dus eigenlijk nodig hebt, in ieder geval voor onze remote UX sessie dan, is een laptop en een internetverbinding.
Wij gebruiken Google Hangouts voor onze video-calls. Dit is een gratis dienst waar je gebruik van kunt maken met een Google account. Wij sturen je een link, als je daarop klikt kom je automatisch in de video-call terecht. De meeste mensen hebben al een Google account, je hoeft dus waarschijnlijk niet ergens een nieuw account voor aan te maken.
De remote UX sessie is voor iedereen die een online applicatie, website of webshop heeft (en wil optimaliseren) of wil aanschaffen. Maar een UX sessie heeft ook zeker nut wanneer je de merkidentiteit van je onderneming wilt onderzoeken of je beter wilt verdiepen in je doelgroep.
UX design staat voor User Experience design en betekent het ontwerpen van gebruikersbelevingen. Onder gebruikersbeleving versta je de gehele ervaring die iemand heeft in samenhang met een merk, dus meer dan alleen je product of dienst.
Gebruikers kunnen tegenwoordig op zoek naar een product of dienst uit een groot aanbod kiezen. Een sterke gebruikersbeleving heeft hierbij invloed op het maken van een keuze. Mensen zijn geneigd om eerder een product aan te schaffen waarbij zij een goed gevoel hebben. UX Design wordt toegepast om dat gevoel te creëren.