Terug
Thuiswerken
16 april, 2020
5 min
Samantha van der Spek
Let op! Dit bericht kan verouderd zijn.

Efficiënt thuiswerken: UX sessie op afstand

We zijn met zijn allen in een vreemde en soms onhandige situatie terecht gekomen. Thuiswerken; iets wat eerder heel hip en leuk klonk, is langzaam aan het veranderen in iets wat voelt als straf. Het eist niet alleen van werknemers, maar zeker ook voor bedrijven, organisaties en zzp’ers flink aanpassingsvermogen. Het ziet er naar uit dat we voorlopig nog veel op afstand moeten blijven werken. Dus hoe gaan we van dat ‘straf gevoel’ iets positiefs maken? We hebben niet overal antwoorden op, maar we kunnen je wel iets heel leuks aanbieden wat ook nog nuttig is! Want na een aantal weken thuiswerken weten we allemaal hoe fijn het is om nuttig bezig te zijn.

Werken op afstand

Je focussen op een nieuw project geeft altijd nieuwe energie. Laten we daarom weer nieuwe projecten starten, maar dan wel op veilige afstand natuurlijk. Hoewel je van ons gewend bent dat je altijd gezellig voor een kop koffie en een praatje bij ons kantoor langs kunt komen, is het voordeel van onze branche dat we eigenlijk ook alles online kunnen ontwikkelen. Vanaf nu kun je deelnemen aan een remote UX sessie!

Wat is UX ook alweer?

Even kort voor degenen die niet helemaal weten wat UX ook alweer is. UX staat voor User Experience. Alles rondom UX draait om de gebruikerservaring, dit kan gaan over de ervaring van klanten of van werknemers die gebruik maken van een bepaald programma om hun werk te kunnen doen. Wij gebruiken altijd een UX strategie voor het ontwikkelen van onze applicaties en websites. Op die manier denk je vanuit de eindgebruiker en zorg je ervoor dat het doel van je website of applicatie bereikt wordt. Of dit nu gaat om meer conversie, een efficiënte werkmethode of betere communicatie. Wat het doel van je app ook is, door te denken vanuit de gebruiker zal deze altijd beter tot zijn recht komen.

Voor wie is UX?

Als het gaat om UX design of UX strategie hebben wij het natuurlijk vaak over het ontwikkelen van applicaties en websites. Maar je inleven in de gebruikerservaring is natuurlijk in iedere branche toepasbaar. Uiteindelijk is er altijd iemand die je product of dienst afneemt en dus iemand die een ervaring gaat krijgen. UX is dus eigenlijk voor iedereen die werkt, onderneemt, tevreden klanten wil, producten ontwikkelt enzovoort. Maar in het geval van onze remote UX sessie zullen we ons richten op iedereen die een online applicatie, website of webshop heeft of wil gaan aanschaffen.

De remote UX sessie is voor iedereen die een online applicatie, website of webshop heeft (en wil optimaliseren) of wil aanschaffen.

Meer weten over UX? Lees dan één van onze andere artikelen over dit onderwerp:

Remote UX sessie

UX gaat dus over het nadenken en uiteindelijk optimaliseren van de gebruikerservaring. Hoe gaan we dat op afstand doen? Onze remote UX sessie begint via de mail. Je krijgt een korte introductie met de nodige informatie en vervolgens laten we je wat vragen beantwoorden. Dit hoeft niet allemaal in één keer, maar mag uiteraard in je eigen tempo. Sommige vragen zullen je misschien wat meer tijd kosten om te onderzoeken.

De remote UX sessie is onderverdeeld in twee belangrijke elementen:

  • Merkidentiteit
  • Doelgroep

Mail en online formulieren

Het is belangrijk om te (her)onderzoeken wat jouw merkidentiteit is. Want wanneer je de identiteit van je merk concreet hebt kun je vanuit je merk naar je online applicatie gaan kijken. Die merkidentiteit gaan we onderzoeken aan de hand van een aantal vragen, die je via een online formulier kunt invullen. Zie dit als een leuke onderzoeksdag, of wat ons betreft een onderzoeksweek als dat beter uitkomt. Maak er echt een project van voor jezelf. Hoe beter je dit onderzoek uitvoert, hoe beter straks het eindresultaat!

Is je merk onderzoek helemaal klaar? Dan gebruiken wij het ingevulde formulier om ons voor te bereiden op het vervolg van de remote UX sessie met een video-call.

Tweede video-call

Na de eerste video-call gaat de UX specialist aan de slag met alles wat er is besproken. De inzichten worden vertaald in design principes. In de tweede video-call zal de UX specialist het design aan je presenteren. In deze video-call is uiteraard ruimte voor vragen, feedback of andere suggesties. Uiteindelijk is het doel om met elkaar de online applicatie, website of webshop te optimaliseren voor de ideale gebruikerservaring. Na deze video-call kan bijvoorbeeld het ontwerpproces van de applicatie zich verder vervolgen, maar met de resultaten van deze UX sessie zou je natuurlijk ook andere vervolgstappen kunnen nemen.

Meld je aan voor een remote UX sessie:

swipe for more > swipe for more > swipe for more > swipe for more > swipe for more > swipe for more > swipe for more > swipe for more > swipe for more > swipe for more > swipe for more > swipe for more > swipe for more > swipe for more > swipe for more > swipe for more > swipe for more > swipe for more > swipe for more > swipe for more > swipe for more > swipe for more > swipe for more > swipe for more > swipe for more >
Bekijk project
Bekijk update