webshops
Actualiteit

10 Vragen en antwoorden over webshops

Het online aanbieden van je producten is belangrijker geworden dan ooit. Het hebben van een webshop kan nu de redding zijn van je onderneming. Is jouw webshop er helemaal klaar voor? Of sta je nu op het punt om over te stappen naar de online verkoop van je producten? We zetten de 10 belangrijkste vragen en antwoorden over webshops voor je op een rijtje.

10 Vragen en antwoorden over webshops

Hoe begin je een webshop?

Het begint natuurlijk allemaal met bepalen welk product of dienst je wilt gaan verkopen. Dit klinkt misschien heel voor de hand liggend, maar veel bedrijven moeten in deze tijden van crisis snel schakelen van tactiek om toch inkomsten te hebben. Het is goed mogelijk dat je een fysieke winkel hebt waar het nu een stuk rustiger is. Je wilt daarom ook online inkomsten genereren en besluit een webshop te openen. Maar is het voor jou nu momenteel haalbaar om al je producten te leveren of te laten leveren? Soms is het verstandig om je niche te verkleinen of juist te vergroten, afhankelijk van een aantal factoren. Een webshop winkelt nu eenmaal anders dan een fysieke winkel. Bedenk dus van tevoren goed hoe jij jouw fysieke winkel wil vertalen naar een online winkelervaring.

Welk webshop keurmerk heb je nodig?

Een webshop keurmerk is in principe niet verplicht, maar zeker aan te raden. Een webshop keurmerk geeft namelijk een aantal zekerheden voor zowel de klant als voor de webshop eigenaar. Bovendien wekt een keurmerk op je webshop een vertrouwd gevoel op, waardoor klanten eerder geneigd zullen zijn bij jouw webshop te kopen. Hier zit ook direct een valkuil, want door dit effect is er een soort markt ontstaan voor keurmerken. Het ene keurmerk is meer waard dan de ander. De consumentenbond heeft hier een artikel over geschreven.

Is mijn webshop betrouwbaar?

Je wilt dat je webshop betrouwbaar is. Voor zowel de klant als webshopeigenaar. De beste manier om zekerheid te hebben over de betrouwbaarheid van je webshop is toch wel het laten ontwikkelen door een professional. Ervaren webshopbouwers weten nu eenmaal waar ze op moeten letten, aangezien zij dagelijks te maken hebben met de meest voorkomende bedreigingen. Zaken die je bijvoorbeeld absoluut betrouwbaar wilt hebben zijn de privacy van je klanten, de bescherming van je bedrijfsgegevens en het verloop van betalingen.

Wat heb je nodig om een webshop te beginnen?

Het belangrijkste van je webshop is natuurlijk het product of de dienst die je aanbiedt. Maar minstens even belangrijk is je klant. Weten wie je doelgroep is, is essentieel om je webwinkel een succes te laten worden. Een doelgroepanalyse en een online strategie kun je ontwikkelen via de remote UX sessie. Verder heb je naast een product en klanten een betrouwbare webhosting partner nodig die je kan adviseren en ondersteunen in het hebben van een webshop. 

Waarom moet een webshop betrouwbaar zijn?

De betrouwbaarheid van je webshop is natuurlijk niet afhankelijk van een keurmerk die je gewoon kunt kopen. Toch raden we je aan je aan te sluiten bij zo’n keurmerk. Dit zorgt namelijk voor meer conversie en geeft ook jou als webshopeigenaar een aantal zekerheden. Ga wel altijd na of dat het geval is voor dat specifieke keurmerk. De inhoudelijke afspraken van deze keurmerken is nogal verschillend.

Welke webshop software moet je kiezen?

Een veel gebruikte manier voor webshops is Woo-Commerce. Dit is een plugin voor het CMS WordPress. Als dit allemaal termen zijn die je voor het eerst hoort, geen zorgen. De webshop bouwer weet precies wat dit allemaal betekent en kan dit ook helemaal aan je uitleggen bij de aanschaf van een webshop. Kort uitgelegd is het een overzichtelijk systeem, waarbij je makkelijk producten kunt toevoegen, verwijderen, wijzigen en een duidelijk besteloverzicht hebt.

Wanneer moet je een webshop inschrijven bij de KvK?

De inschrijving bij de KvK moet in orde zijn voordat je de webshop opent voor klanten. Wanneer je al een fysieke winkel hebt mag je met dit KvK nummer ook online je producten aanbieden. Bedenk wel dat het nodig is om algemene voorwaarden op te stellen voor je online shop.

Wat kun je verkopen via een webshop?

Eigenlijk mag je in een webwinkel alles verkopen wat je ook in een fysieke winkel mag verkopen. Waar het ooit begon met een enkele kledingcatalogus kun je nu ook planten, voedsel, tweedehands spullen en nog veel meer thuis laten bezorgen. Daarnaast kun je ook nog creatief worden met de manieren waarop je producten verkoopt. We kennen natuurlijk de klassieke manier van het inkopen van producten, opslaan in een opslag en die versturen wanneer ze besteld worden. Maar we kennen tegenwoordig ook andere vormen van online handel zoals dropshipping.

Hoe maak je de webshop vindbaar in Google?

De vindbaarheid van een online winkel is afhankelijk van een aantal factoren. Zo spelen bijvoorbeeld veiligheid van je webshop en een aantal technische zaken een rol, maar zeker ook de titels die je voor je producten gebruikt of de beschrijvingen die erbij staan. Er bestaan een aantal handige tools om de vindbaarheid van je webshop te verbeteren, d.m.v. het creëren van goede content of adverteren. Een voorbeeld hiervan is de Google Shopping tool. Hierin kun je producten toevoegen die je verkoopt. Wanneer je dit slim aanpakt komen specifieke producten bovenaan bij de zoekresultaten wanneer een klant naar iets zoekt.

Hoe krijg je meer conversie op je webshop?

Meer conversie krijg je in eerste instantie door überhaupt goed zichtbaar te zijn. Dit doe je door de vindbaarheid te verbeteren en reclame maken via Ads en Social Media. Wanneer je de klanten eenmaal in je webshop gekregen hebt wil je natuurlijk dat ze iets kopen. Dit conversiedoel bereik je door de ideale gebruikerservaring te creëren. Hoe je dat doet lees je in dit artikel.

Naar overzicht