Verdieping

Zo bepaal je de Look & Feel van jouw website

De manier waarop je je online presenteert is van groot belang. Het is het digitale visitekaartje van deze tijd en “You never get a second chance to make a first impression”. Een passend uiterlijk van je digitale medium is dan ook van groot belang wanneer je je doelgroep direct wilt aanspreken. Visuale aspecten zoals typografie, illustraties en kleuren kunnen het product betrouwbaar, aantrekkelijk, origineel, en authentiek laten ogen.

Er zijn dan ook verschillende manieren om te achterhalen of jouw look & feel aansluit bij de beoogde doelgroep. In deze blog nemen wij stap voor stap door hoe je ervoor kunt zorgen dat de uitstraling van je product de gewenste gevoelens opwekt bij de gebruiker. Echter is het hierbij wel van belang dat je als bedrijf weet wat je wilt uitstralen, om die reden beginnen wij bij de eigen evaluatie.

Wat willen we als bedrijf uitstralen?

Een missie statement beschrijft wat het bedrijf nastreeft, het geeft weer waar de organisatie voor staat. Een visie schets de toekomstige plannen van het bedrijf, deze geldt als motivatie en inspiratie en beschrijft vaak ook de verandering die het bedrijf teweeg wil brengen binnen de samenleving. Aan de hand van deze doelstellingen kun je achterhalen welke waarde je als bedrijf wilt nastreven, ga je voor inclusiviteit, oprechtheid of juist het luxe gevoel?

Als je de waarde eenmaal hebt bepaald kun je beginnen met het bepalen van de juiste look & feel. Een moodboard is hier een eenvoudig medium voor, het verduidelijkt de visie en legt de basis voor de uiteindelijke uitstraling. Maar hoe maak je zo’n moodboard? Tijdens het maken van een moodboard kun je bijvoorbeeld kijken naar kleuren (Galvan, z.d.), typografie en vormen.

Welke kleuren passen bij ons bedrijf?

Rood: Rood symboliseert passie, liefde en woede. In het dagelijks leven wordt rood dan ook vaak geassocieerd met gevaar (verkeerslicht). Als het op ontwerpen aan komt wordt rood vaak gebruikt om het gevoel van urgentie en voorzichtigheid op te wekken. Denk aan de laatste keer dat je iets probeerde te verwijderen. Vlak voor dat je de actie uitvoert wordt vaak in het rood gevraagd of dit hetgeen is wat je daadwerkelijk wilt doen. Omdat het dus een echte aandacht kleur is wordt deze vaak enkel gebruikt als accentkleur in het ontwerp, denk aan buttons.

Blauw: Staat voor rust, vrede en stabiliteit. Het wordt vaak geassocieerd met betrouwbaarheid en verantwoordelijkheid. Je ziet dan ook dat de meeste bederijven gebruik maken van de kleur blauw in visuele uiterlijk. Wel is het van belang te kijken naar de tint die je gebruikt. Zo straalt lichtblauw kalmte en ontspanning uit. Terwijl donkerblauw juist staat voor kracht.

Geel: Geel is de kleur die staat voor energie, geluk en blijdschap. Hoewel geel niet de juiste kleur is voor o.a. de typografie, kan het wel een mooie accentkleur zijn, wanneer het op meerder plekken terugkomt.

Groen: Groen wordt geassocieerd met groei, vernieuwing, balans en harmonie. In ontwerpen wordt het vaak gebruikt als de tegenhanger van de kleur rood. Zo wordt groen vaak gebruikt in de buttons maar ook illustraties.

Oranje: Oranje straalt opwinding, gezondheid en vitaliteit uit. Het is een energieke kleur die in een ontwerp de aandacht op zich vestigt. Zorg er dus voor dat je het op een strategische manier gebruikt.

Paars: al van oudsher wordt de kleur paars als zeldzaam beschouwd. Het was vooral gereserveerd voor de rijken onder hen. Paars symboliseert dan ook nog steeds luxe, magie, creativiteit en mysterie.

Roze: Roze wordt niet beschouwd als kleur maar als tint, een mengsel van wit en rood. Afhankelijk van deze tint kan het een vintage of retro gevoel aan je ontwerp geven. Denk hierbij aan de kleur van de roze Cadillac en flamingo’s.

We kunnen dus concluderen dat je met kleur veel over je waarde als bedrijf kunt zeggen. Het is dan ook van belang dat je tijdens het samenstellen van je moodboard deze waarde meeneemt. Echter gaat het samenstellen van een visuele uitstraling veel verder dan het bepalen van een kleur, ook typografie en vromen spelen hierin een grote rol.

 

Typografie voor bedrijf kiezen

Als we kijken naar de lettertypes zien we duidelijk twee categorieën, serif en sans-serif lettertype. Het voornaamste verschil is de decoratie van de letter. Zo heeft een serif lettertype schreven, ook wel de ‘schreef’ letter genoemd.

Serif: Zoals hier boven beschreven hebben serif lettertypen een schreef, dit zijn extra strepen aan het uiteinde van de letter. Deze lettertype worden vaak geassocieerd met traditie, geschiedenis en integriteit.

Sans-serif: Sans-serifs staan bekent om hun moderne en minimalistische uitstraling. Ze hebben een hoog leesbaarheid gehalte doordat de letters niet zijn “versierd”.

Ook hier is het van belang goed te kijken naar hetgeen wat je als bedrijf wil uitstralen. Ga je meer voor de modernere look dan zullen sans-serif lettertypes beter aansluiten bij die look & feel.

 

 

Huisstijl vormen bepalen

Vormen hebben een intrinsieke betekenis. Wanneer je een ontwerp in een bepaalde vorm ziet, hebben je hersenen de neiging om het automatisch te associëren met een betekenis. Daarom is het belangrijk dat je de vormen strategisch gebruikt. Zo kun je er eenvoudig voor zorgen dat eerder ontdekte jullie waarde ook daadwerkelijk worden gecommuniceerd aan de doelgroep. Om deze keuzes te vereenvoudigen, volgen hier enkele tips die kunnen helpen bij het selecteren van de juiste vormen.

Cirkels: Het menselijk oog heeft de neiging om de lijnen in het ontwerp te volgen. Een cirkel heeft echter geen lijnen het is in feiten een lijn die nooit eindigt. In een ontwerpen worden cirkels dan ook vaak gebruikt om eenheid, beweging en volledigheid uit te beelden. Vandaar dat cirkels in een ontwerp vaak zorgen voor een ‘vriendelijk’ uiterlijk.

Vierkant: Vierkanten en rechthoeken zijn zeer goed gedefinieerde en afgemeten vormen (Glorify, 2020). Om deze reden worden ze vaak gebruikt in ontwerpen die in verband staan met financiën, logica en overheden. Vierkanten en rechthoeken worden dan ook niet vaak gebruikt in het eerdergenoemde ‘vriendelijke’ ontwerp.

 

 

Kortom er is dus zeer zeker worden nagedacht over het vormgebruik. Zo zorgen strakke lijnen voor een serieuzere uitstraling, terwijl de ronde vormen juist het vriendelijk aspect benadrukken. We kunnen dus concluderen dat het visuele proces starten met een moodboard voor veel inzichten kan zorgen die jou kunnen helpen bij een eerste visuele opzet:

  • Het helpt je inspiratie op te doen voordat er daadwerkelijk wordt begonnen met ontwerpen.
  • Je kunt diverse samenstelling van kleur en typografie uitproberen.
  • Je kunt eenvoudig uw doelgroep betrekken bij het proces en pijlen of ook daadwerkelijk aan hun wensen en eisen voldoet.

 

 

Nu je de eigen waarde in kaart hebt gebracht is het interessant om te kijken wat de doelgroep verwacht van het product. Ook hiervoor kun je waar gebruik maken van het moodboard.

Wat zijn de waarde van de doelgroep?
Omdat het belangrijk is dat de doelgroep zich ook in de uiteindelijke visuele uitstalling kan vinden is het van belang dat zij worden betrokken bij het proces. Dit kun je doen door participanten (Mensen die binnen de doelgroep vallen). uit te nodigen voor een look & feel waarde test.

Waarde test

Stap 1: Nodig een aantal participanten uit (Op kantoor of digitaal).
Stap 2: Geef ze een korte uitelg over het begrip ‘moodboard’ en laat hierna het moodboard zien.
Stap 2: Vraag de participanten wat ze in eerste instantie zien, hoe komt het over?
Stap 3: Na het globaal laten scannen kun je dieper op het moodboard in gaan:

  • Welke gevoelens en emoties roept het moodboard op?
  • Welke waarden koppelen ze aan de visualisatie?
  • Wat willen jullie volgens de participanten bereiken?

Stap 4: Evalueer de resultaten:

  • Wat viel de gebruiker op?
  • Hebben zij de juiste waarden kunnen ontdekken?
  • Konden ze benoemen wat jullie als bedrijf willen bereiken?
  • Wat zouden ze zelf anders doen?

Aan de hand van deze feedback kun je bepalen of het gewenste doel is behaald en of er nog aanpassingen moeten worden gemaakt. Dit testen en evalueren zijn grote stappen in het proces die veel bepalen over het uiteindelijke resultaat. Om die reden organiseren wij bij Antum een Co-creatie sessie, hier zullen we gezamenlijk kijken naar de missie en visie van het bedrijf, welke waarde jullie willen nastreven en welke look & feel hierbij aansluit.

 

Bronnen

Glorify. (2020, 29 oktober). The Meaning of Shapes In Graphic Designing & How To Use Them. Geraadpleegd op 17 september 2021, van https://www.glorify.com/learn/shapes-in-graphic-designing/

Galvan, M. (z.d.). 10 color meanings to help you choose the best colors for your next design. Geraadpleegd op 17 september 2021, van https://uxplanet.org/10-color-meanings-to-help-you-choose-the-best-colors-for-your-next-design-538991a93fe2

Naar overzicht