Alle updates 12 april 2017

SEO: Gebruiksvriendelijkheid = Vindbaarheid

Misschien dat je de relatie tussen gebruiksvriendelijkheid en SEO niet direct helemaal ziet. Denk je dat een gebruiksvriendelijke website erg fijn is voor de bezoekers en het behalen van conversie, maar dat het verder losstaat van de vindbaarheid? Fout. Gebruiksvriendelijkheid van websites wordt voor de meeste zoekmachines (met name Google) steeds belangrijker bij het indexeren van de resultaten in de Zoekmachine Resultaat Pagina‚Äôs (SERP). Google staat erom bekend ernaar te streven om continu de best mogelijke resultaten te presenteren aan de bezoekers. 

Mobielvriendelijk en SEO

In 2015 heeft Google een aanpassing gedaan in het zoekalgoritme dat kijkt of websites geschikt zijn voor mobiele apparaten of niet. Deze waarneming weegt ook mee in de zoekresultaten op mobiele apparaten. Iets concreter betekent dit dus: als iemand op zijn of haar mobiel zoekt naar websites, dan krijgen websites die mobielvriendelijk zijn een voorkeurspositie. 

Wil je weten of Google jouw website mobielvriendelijk vindt? Kijk dan hier: www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/;

Snelheid invloed op vindbaarheid

Een ander belangrijk criterium waar zoekmachines naar kijken bij gebruiksvriendelijkheid is de snelheid van een webpagina. Een website die niet goed ontwikkeld is of een webpagina met veel zware afbeeldingen zal traag inladen. Dit is een grote ergernis van bezoekers en kan bovendien voor veel dataverbruik zorgen bij mobiele bezoekers. Ook hier zijn zoekmachines dus op gaan beoordelen. Heb jij een trage pagina? Dan scoor je slechter in de zoekresultaten. 

Wil je weten hoe snel jouw webpagina is? Kijk dan hier: developers.google.com/speed/pagespeed/ 

Bezoekersgedrag op jouw website 

Zoekmachines zoals Google kijken ook nog een stapje verder. Zo wordt bijvoorbeeld ook gekeken naar het gedrag van de bezoekers op jouw website. Blijkt uit de resultaten dat bezoekers vrijwel altijd direct wegklikken als ze jouw website bezoeken (meetbaar met het bouncepercentage)? Dan trekken zoekmachines de conclusie dat de bezoekers ontevreden zijn met wat zij op de website tegenkomen. Het is nog niet aangetoond dat dit directe invloed heeft op de vindbaarheid van je website, maar er zijn wel maatregelen die je kan treffen om ervoor te zorgen dat bezoekers een goede gebruikerservaring hebben op de website. Zo is het van belang dat je een heldere website structuur hebt en direct datgene aanbiedt wat de bezoeker verwacht. 

Bovenstaande criteria zijn belangrijke aandachtspunten voor zoekmachines om de gebruiksvriendelijkheid van websites te beoordelen. Als jij er alles aan doet om de website zo gebruiksvriendelijk als mogelijk te maken, dan wordt dit ongetwijfeld beloond door de zoekmachines.

Internetbureau Antum