logo Internetgedrag van vrouwen in Nederland - Antum
Update
3 min
17 jan, 2018
Dit bericht is meer dan één jaar oud. De inhoud van dit bericht kan inmiddels verouderd zijn.

Internetgedrag van vrouwen in Nederland

Dat vrouwen het internet voor andere doeleinden gebruiken dan mannen was al duidelijk. Maar waar gebruiken vrouwen het internet nu eigenlijk voor? Er is een onderzoek gedaan naar vrouwen en hun ‘online gedrag’.

 

Dit onderzoek is uitgevoerd in 3 leeftijdsgroepen:

Het pubermeisje (15-20 jaar)

Op jonge leeftijd is het al meteen belangrijk dat je niet achterloopt. Daarom gebruikt het pubermeisje het internet al veel en vaak. Meteen na het wakker worden is het belangrijk om te weten of je niets hebt gemist. daarom checkt 70% van de pubermeisjes de updates op hun smartphone wanneer ze uit bed komen. Ook gedurende de dag moet je als pubermeisje constant op de hoogte zijn, 45% zegt tijdens school of werk op Facebook te kijken. Verder is 20% de gehele dag online. De pubermeisjes houden het redelijk netjes door vooral ’s avonds online te zijn, keurig na schooltijd.

Het cliché dat pubermeisjes vooral bezig zijn met kleding en nagellak, blijkt volledig op waarheid gebaseerd. Maar liefst 85% van deze leeftijdsgroep winkelt wel eens online. 65% ontvangt daarbij ook graag shopping tips. 50% van de online shoppende meisjes geeft aan zelfs liever online te shoppen dan in de winkel.

De jongedame (21-25 jaar)

Ook als jongedame kun je in deze online maatschappij niet achterblijven. Naast het werk is 50% van de dames langer dan drie uur per dag online. In die vrije tijd worden vooral veel blogs gevolgd en uiteraard gewinkeld. Een voor mij opvallend percentage van 75% volgt meerdere blogs per dag. De jongedames shoppen net iets meer dan de pubermeisjes, 86% winkelt wel eens online en 65% ontvangt hierbij graag tips over de outfits. Bij de jongedames blijft het niet alleen bij outfits, ook de make-up wordt steeds vaker online gekocht. Waarschijnlijk omdat je make-up dan nog netjes in de verpakking zit en niet al is gebruikt als tester.

In de ochtend doet deze leeftijdsgroep het liever wat rustiger aan, ‘slechts’ 45% checkt hun smartphone meteen na het wakker worden.

De volwassen vrouw (26-40 jaar)

De volwassen vrouw is verstandig. Geen gedoe in de H&M, niets zoeken tussen de rommeltjes in de uitverkoopbak, maar liefst 95% winkelt online. Blogs volgen is helaas geen tijd meer voor als je een volwassen vrouw bent, 70% weet wel van het bestaan af maar volgt er geen. Er is überhaupt minder tijd over als je ouder wordt, want 80% internet twee uur per dag. Dat lijkt veel, maar dat is toch een stuk minder dan de jongere dames.

De tijd na het werk wordt vooral besteed aan loungen en eten. Wel wordt voor de volgende dag onderzocht wat er gegeten gaat worden. De volwassen vrouw is wel up-to-date, want 80% heeft een smartphone en 50% daarvan internet altijd via het handige apparaatje.

Dat vrouwen wel degelijk internet gebruiken, moge nu duidelijk zijn. En veel ook. De rede dat vrouwen internet gebruiken blijft toch een beetje in de clichés hangen. Wanneer je jonger bent kijk je op Facebook wat je vriendinnen doen en naarmate je ouder wordt, raadpleeg je een online kookboek. Verder maakt het niet uit hoe oud een vrouw is, ze winkelen er allemaal op los.

Bron: http://www.chicklit.nl/p/148173/onderzoek_vrouwen_en_hun_internetgebruik

Terug naar het overzicht

Bekijk ook

Updates bekijken