logo Let op auteursrecht bij gebruik van afbeeldingen | Internetbureau Antum
Update
4 min
17 jan, 2018
Ivor Koen
Dit bericht is meer dan één jaar oud. De inhoud van dit bericht kan inmiddels verouderd zijn.

Afbeeldingen? Ja, maar let op auteursrecht!

“Je krijgt maar één kans voor een eerste indruk”, een mooi gezegde dat ook van toepassing is op websites. Want het uiterlijk van je site is allesbepalend. Afbeeldingen dragen op een makkelijke manier bij aan de perfecte uitstraling. Even googelen, denk je misschien. Maar pas op! Iedere foto die je vindt, is van íemand. En diegene heeft het auteursrecht. Hoe zit dit nou precies?

 

Auteursrecht, copyright, er kleven nogal wat misverstanden aan. Ook al staat een foto reeds op internet, je mag er ongevraagd géén gebruik van maken. Zelfs zonder beeldmerk of het kenmerkende ©-symbool (van de Engelse term copyright), berust er veelal toch auteursrecht op. Dus ook al is de verleiding groot om door die enorme voorraad in Google Afbeeldingen te struinen, pak het liever netjes aan. En dat is wel zo eerlijk naar de maker toe.

 

Auteursrechtschending in een paar kliks

Leef je in en denk aan de fotograaf of de grafisch vormgever, die er energie in heeft gestopt om dat mooie plaatje te maken. Die fotograaf heeft automatisch het auteursrecht op een foto, ook als dat er niet expliciet bij staat. En ja, dat geldt dus ook voor de maker van een vakantiekiekje, die net zo goed auteursrechtelijke bescherming krijgt. Om een foto te gebruiken, moet je simpelweg eerst toestemming vragen aan de rechthebbende.

Zeg eens eerlijk, heb jij al eens een foto van het internet gedownload? En vervolgens bijvoorbeeld gepost op social media? Je hebt maar zo het auteursrecht geschonden, waarmee je het risico op een boete loopt. Er zijn betere manieren om jouw blog, webpagina of social media-bericht te fleuren? Wij leggen het uit.

 

Inspiratie voor geschikte afbeeldingen

Wij geven je tips om op een legale manier met afbeeldingen op websites en social media om te gaan. Ga altijd eerst na welk doel je met jouw communicatie wilt bereiken. Welke sfeer wil je ermee neerzetten? Belangrijk is ook wie je ermee aan wilt spreken. Welk beeld past daarbij? Daarna kan je met een beetje creativiteit het verschil maken, ook jij!

#Tip 1: Pak zelf de camera
Origineler en persoonlijker kan bijna niet. Stap in de schoenen van de fotograaf. Zelfs met je mobiele telefoon lukt het tegenwoordig om een fraaie foto voor websitegebruik te maken. Voor internet heb je geen foto met hoge resolutie nodig, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. Er zijn allerlei apps beschikbaar waarmee je foto’s direct op je telefoon kunt bewerken. Zo biedt het populaire Instagram bijvoorbeeld standaard filters, waarmee je een foto enorm kunt verbeteren. Daarmee kan werkelijk iedereen een flitsend kiekje posten.

#Tip 2: Koop een stockfoto
Sommige fotografen laten hun werk via webshops verkopen. Daar betaal je netjes licentiekosten om een professionele foto te gebruiken, zo vaak als je wilt. We hebben het dan over stockfoto’s. Soms kunnen deze foto’s wat gekunsteld overkomen en schiet je er misschien je doel mee voorbij. Mensen perfect in de make up, op een perfecte locatie en met een perfecte belichting. Maar het kan juist ook heel passend zijn. Let wel op dat je een foto kiest die niet al vele malen door andere bedrijven gebruikt is. Je wilt natuurlijk wel uniek zijn.

Er zijn tal van websites met stockfotografie, waar je tegen een kleine vergoeding een foto koopt in het gewenste formaat. Je hebt oneindig veel mogelijkheden, en goede voorbeelden zijn:

#Tip 3: Ga op zoek naar een rechtenvrije foto
Je moet er even voor gaan zitten, maar dan vind je vast een goede rechtenvrije foto. Er zijn diverse gratis fotobanken, waarmee jij je website of blog aantrekkelijker maakt. De volgende websites bieden foto’s voor niets aan:

#Tip 4: Kies voor een illustratie
Niet alleen met een foto, maar ook met een illustratie kan jij online opvallen. Misschien ben je zelf handig met de computer om iets teasends te creëren. Je kan ook iemand inschakelen die over de juiste software beschikt en daarmee om weet te gaan. Let maar eens op hoeveel grafische plaatjes op social media door adverteerders geplaatst worden. En het voordeel hierbij is, dat alles mogelijk wordt. Ondersteunende tekst in de vorm van een pakkende slogan doet het hier ook altijd goed bij.

#Tip 5: Toestemming voor publicatie
Heb je het ultieme plaatje op internet voorbij zien komen? En zou je die foto of illustratie heel graag voor je website willen gebruiken? Dan bestaat er natuurlijk ook nog altijd de mogelijkheid om keurig toestemming te vragen. Zodat je de afbeelding wel volgens de regels kan publiceren. Misschien is de fotograaf er zelfs trots op dat je het vraagt. Of je krijgt akkoord mits je de herkomst van de foto erbij vermeldt.

Benieuwd hoe de wet- en regelgeving tot in detail in elkaar zit? Dan wijzen wij je tot slot op de website www.auteursrecht.nl. Daar vindt je alles over auteursrecht.

Ben je met afbeeldingen aan het experimenteren geslagen en stuit je op vragen? Laat het ons weten!

Terug naar het overzicht

Bekijk ook

Updates bekijken