Hoe verbetert goed UX-design de conversiecijfers?
Als bedrijf heb je als doel een maximale conversie. Echter, blijkt dat dit niet altijd word behaald. De reden? De gebruikerservaring. Als UX-designers hebben wij als doel de ervaring van de gebruiker te optimaliseren. Dit doen we middels het verbeteren van onder andere de gebruiksvriendelijkheid, efficiëntie en toegankelijkheid van het digitale product.
Wat heeft UX met conversie te maken?
Maar wat heeft dit met de conversie te maken? Wanneer de bovengenoemde aspecten op de juiste manier worden toegepast zal de gebruiker eerder actie ondernemen. Om deze acties te verwezenlijken worden wij vaak gevraagd om een (re)design voor de website te maken.
Maar zoals wij in eerdere blogs al hebben benoemd gaat UX-design veel verder dan enkel een “mooie” look & feel. Een goed doordachte User Experience zal onmiddellijk de ervaring van de gebruiker verbeteren, met als positief effect meer verkeer op de website en een toename in conversie. Maar hoe doe je dat? Hieronder lichten we drie manieren toe hoe wij de gebruikerservaring en de conversies van uw website kunnen verhogen.
Hoe maak je effectief gebruik van Call To Action buttons
Call to Action (CTA) zijn de knoppen die op een website worden gebruikt om de gebruikers naar conversie punten te leiden. Je geeft namelijk op een duidelijke manier aan waar er actie moet worden ondernomen.
Maar waar gebruik je de CTA-buttons dan voor? Een CTA-button kan eigenlijk voor van alles worden gebruikt, bijvoorbeeld het downloaden van een rapport, het bestellen van een t-shirt of juist het aanvragen van een offerte. Hierbij is het wel van belang dat de CTA-buttons opvallen. Dit kun je doen door de volgende tips toe te passen.
- Kleur: Maak gebruik van contrasterende kleuren. Op deze manier springen de buttons er direct uit en weet de gebruiker dat ze hier een actie kunnen uitvoeren.
- Actie gericht: Zorg ervoor dat de tekst op de button actie gericht is. Maar gebruik van actieve werkwoorden, deze zullen de gebruiker motiveren om te klikken.
- Woorden: Let ook op het aantal woorden dat je gebruikt in de CTA-tekst. Wij raden aan om nooit meer dan vijf woorden te gebruiken. Op deze manier houd je het behapbaar voor de lezer.
Naast het motiveren om actie te ondernemen is het ook belangrijk dat je de interesse wekt van de gebruiker. Dit wordt vaak gedaan door het gebruik van fotografie en illustraties.
Hoe draagt fotografie bij aan de gebruikerservaring
Afbeeldingen geven een website meerwaarde en ondersteunen de tekstuele inhoud. Het soort afbeeldingen dat je kiest, is dan ook van groot belang. Het kan het algehele ontwerp maken of breken. Blijf daarom ook weg van Stockfoto’s. Hoewel het gebruik van stockfoto’s erg eenvoudig en goed is doet het meer kwaad dan goed. Maar waarom dan, het ziet er toch professioneel uit? Dat is een goed punt de foto’s zijn professioneel en zien er kwalitatief goed uit. Echter, zullen jullie niet de enige zijn die gebruik maken van deze foto’s en dat zullen de gebruiker door hebben waardoor ze hun interesse verliezen.
Originele foto’s daarentegen trekken juist direct de aandacht van de gebruiker! Ze zijn uniek en geven een eerlijk beeld van het product en of dienst die jullie leveren. Kortom wil je de aandacht trekken van je bezoeker, gebruik altijd authentieke foto’s en afbeeldingen, hoe simpel ze er ook uit mogen zien.
Let hierbij wel op de grootte van de afbeelding, wanneer deze niet direct word ingeladen zal de gebruiker geïrriteerd raken.
Wat is het nadeel van een te trage website?
Als de website traag laadt, zal dit een negatief effect hebben op de gebruikers. Ze zullen gefrustreerd raken en uiteindelijk de website verlaten. Uit het Dorethy treshold onderzoek is gebleken dat de gebruiker afhaakt wanneer de laadt tijd langer duurt dan 2 seconden. Dus wanneer de website niet direct zichtbaar is en de gewenste acties niet uitgevoerd kunnen worden zal de gebruiker opzoek gaan naar een andere aanbieder. Hierdoor verlies jij je bezoekers en mogelijke conversies. Het is dus van belang goed na te gaan en te testen of de laad snelheid binnen die 2 seconden valt. Wanneer dit niet het geval is zijn er diverse online tools die je kunt inzetten om dit te verbeteren. Eén daarvan is PageSpeed Insights van Google. Als u met deze tool de URL van de site invoert die u wilt controleren, geeft Google aan waar uw paginasnelheid zwak is en hoe je deze kunt verbeteren.
Wat houdt een goede gebruikerservaring in?
Een goede gebruikerservaring gaat niet enkel om een “mooie“ lay-out. Het gaat om het verstrekken van nuttige informatie die de aandacht trekt van de gebruikers. Investeer daarom tijd en moeite in een aantrekkelijk design. Mocht jij hier hulp bij nodig helpen, neem dan contact met ons op dan kijken we samen naar de mogelijkheden.
—–
“Dit artikel is geschreven door het team van Antum, gespecialiseerd in resultaatgerichte maatwerk WordPress-oplossingen voor organisaties in Nederland.”