Op 1 juli 2023 verdwijnt Google Universal Analytics en zal deze plaats maken voor GA4, de volgende generatie van Google Analytics. Vanaf dat moment zal er geen data meer binnenkomen via de “oude” versie van Analytics. Belangrijk dus dat je op tijd overstapt! Wat moet je allemaal weten over het nieuwe GA4?
Google Analytics wordt al járen gebruikt om gebruikersgedrag op websites te tracken. Google voert altijd updates door, alleen deze keer wordt er gebruik gemaakt van een volledig nieuw stuk software. De reden hiervoor is dat Universal Analytics niet meer voldeed aan de eisen en behoeften van de gebruikers. GA4 is een nieuwe meetmethode van hoe het websiteverkeer en inspanningen voor online marketing gemeten worden.
Het nieuwe stuk software van Google is ontworpen voor een nieuwe manier van meten. Google Analytics 4 zal zowel website- als appgegevens verzamelen om zo meer inzicht te krijgen in het looppad van de klant. GA4 geeft met vernieuwde rapportages een nog vollediger beeld van jouw klanten. Er wordt namelijk gemeten op gebeurtenis (event). Elke interactie wordt als gebeurtenis gemeten, waardoor GA4 makkelijk is om aan te passen en toe te spitsen op de events die voor jouw website belangrijk zijn. Het grote verschil van GA4 ten opzichte van het huidige UA is het feit hoe de website gemeten wordt.
Stap 1: Historische data exporteren
Het huidige Google Analytics zal per 1 januari 2024 volledig verdwijnen. Het is dus zaak om van jouw historische data z.s.m. een export te maken, zodat je hier altijd inzicht op blijft houden. Data zoals: belangrijkste conversie en aantal bezoekers, exporteer je naar Google Drive om daar vervolgens een overzichtelijk dashboard van te maken.
Stap 2: Nieuwe GA4 property aanmaken
Na de export van jouw huidige data, maak je een nieuwe property aan binnen jouw Google Analytics. Op die manier heb je direct toegang tot de nieuwe omgeving. Vervolgens implementeren we het nieuwe GA4 property via op je website.
Stap 3: Google Analytics 4 op je website implementeren
Eerst dien je een gegevensstroom van je website naar je GA4-property op te zetten. Vervolgens werk je de broncode van je website bij met behulp van gtag.js of een Google Tag Manager-implementatie. Voor het toevoegen van de nieuwe code in jouw website is het handig om jouw websitebouwer om hulp te vragen.
Stap 4: Meetbaar maken van conversies
Wanneer GA4 geïmplementeerd is op je website wordt de standaard data gemeten. Natuurlijk is het zeer relevant om gebeurtenissen en conversies ook helder te krijgen. Dit is een apart stukje maatwerk binnen GA4 die deze date en prestaties van jouw website inzichtelijk maakt.
Antum helpt jou graag verder met het installeren van jouw nieuwe Google Analytics 4. Neem gerust contact met ons op als jij meer vragen hebt!