In het geval van online marketing is content de inhoud, informatie of tekst van een webpagina of website. Content kan in de vorm komen van tekst, beeld, infographics of een combinatie hiervan. Een post op social media is bijvoorbeeld ook content. Alles wat je kunt inzetten om informatie over te dragen aan je doelgroep, kan worden gezien als content.
Content marketing is een tak binnen de online marketing waar de tekstuele inhoud van de website op een strategische manier wordt ingezet, om het online gedrag van (potentiële) klanten te beïnvloeden en bekendheid te vergroten. Het vormt de basis van effectieve marketing. Een goede strategie helpt mee aan de groei van het online bereik van jouw website. Door gebruik te maken van juiste soorten content help je mensen de verschillende stappen van jouw customer journey te doorlopen. Ook verbind je hiermee de doelgroep aan jouw bedrijf.
SEO-content verwijst eigenlijk altijd naar een webpagina en de tekst, die is geschreven met als doel de pagina goed te laten scoren in Google. Een webpagina zal zo geschreven worden dat alle zoekwoorden waar jij goed op wilt ranken, op een strategische manier naar voren komen in de tekst. Uiteraard dient een tekst begrijpelijk te zijn voor de zoekmachine, maar ook voor jouw doelgroep moet het makkelijk te lezen zijn. Content en de “Search Engine Optimization” gaan altijd hand in hand.