Online platform voor kennisdeling
Een centrale plek waar wetenschap, innovatie en praktijk samenkomen voor een duurzame toekomst.

Een platform waar kennis wordt gedeeld
Stichting Biowetenschappen en Maatschappij informeert de bezoeker middels het delen van boeken, dossiers en lesmateriaal op het gebied van biowetenschappen en maatschappij. Ze presenteren actuele onderwerpen onderzocht door verschillende wetenschappers. De oude website was inmiddels aan vervanging toe en kon de bezoeker niet voldoende prikkelen om ze vast te houden, dit resulteerde in een lage interactie. Hiernaast was de uitgebreide informatie niet goed te vinden door een ontoereikende zoekfunctie en een sub-optimale website indeling. Antum is aan de slag gegaan om een betere gebruikerservaring te maken en de website ‘Binge leeswaardig’ te maken!
UX sessie met de klant
Om te achterhalen waar de verbeterpunten liggen heeft Antum in samenwerking met Biowetenschappen & Maatschappij een UX-sessie doorlopen. Tijdens deze sessie hebben we een duidelijk beeld gekregen van de doelgroepen en de wensen van de opdrachtgever. Hieruit hebben we kunnen concluderen dat er veel informatie wordt gedeeld maar dat door de uiteenlopende doelgroepen (burgers wetenschappers) niet altijd de juiste informatie bij de juiste doelgroep terecht komt. Voor deze doelgroepen was het op de website ook niet duidelijk welke informatie voor hen bedoeld was. Dit had als gevolg dat er vele interessante artikelen worden gepubliceerd die niet alle worden gelezen en bezoekers de website verlaten. Een challenge voor Antum!
Optimaliseren van online interactie
Hoe zorg je ervoor dat de bezoeker daadwerkelijk het gevoel krijgt dat er relevante informatie voor hem/haar te vinden is en hoe houd je ze vervolgens geprikkeld om door te lezen. De oplossing hiervoor hebben wij in diverse fasen besluiten aan te pakken middels het ‘Beyond Model’ van Antum.
Fase 1 – Nieuwe geoptimaliseerde website
Op basis van de onderzochte aannames en de concrete probleemstukken is er een vernieuwde website ontwikkeld waarbij de focus lag op geoptimaliseerde content structuur waar relevante informatie eenvoudig gegroepeerd kon worden. Hierdoor is het mogelijk geworden om eenvoudig relevante informatie aan te bieden voor de bezoeker én is het mogelijk geworden om een slimmere zoekfunctie in te richten. Verder is de algehele gebruikerservaring geoptimaliseerd door een frisse vernieuwde uitstraling en diverse interactie optimalisaties.
Analyseren en optimaliseren
Fase 2 – Analyseren
Na de lancering is er direct gestart met gebruikersonderzoeken om te leren hoe de bezoekers de nieuwe website gebruiken, we willen tenslotte weten of het gebruik van de nieuwe website daadwerkelijk zorgt voor een betere interactie. Hieruit worden de vooraf gestelde aannames gevalideerd en worden er nieuwe optimalisatiekansen zichtbaar. Bij de eerste resultaten was duidelijk dat de interactie was verhoogd maar kwamen er ook nog zeker optimalisatiekansen naar boven om verder mee te gaan.
Fase 3 – Optimaliseren
Inmiddels zijn er al diverse optimalisaties doorgevoerd om de interactie met de bezoekers succesvol te verhogen. Verder wordt er nog doorlopend geanalyseerd en geoptimaliseerd om continu een betere ervaring te blijven bieden aan de bezoekers van de website. Afhankelijk van de type optimalisatie gaan onze strategen, ux designers, developers en/of marketeers aan de slag om weer het beste resultaat neer te zetten.
Online bestellen
Binnen het platform van Biomaatschappij en Wetenschappen is ook een WordPress WooCommerce webshop omgeving ontwikkeld. Hier hebben bezoekers de mogelijkheid om cahiers (informatieboekjes) aan te schaffen. De relevante cahiers verschijnen zodra een bezoeker over een aanverwant onderwerp aan het lezen is zodat dit altijd snel en direct te bestellen is. Het bestelproces is verder geoptimaliseerd zodat het afrekenen van een cahier een eenvoudig proces is. Het eenvoudige afrekensysteem zorgt ervoor dat je als bezoeker middels minimale clicks eenvoudig kan afrekenen. Dit voorkomt irritatie en verhoogt de conversie.
Creëren van continuë groei
Nu de doelen meetbaar gemaakt zijn, en het ontwerp conversie gericht is, zijn de marketeers en strategen van Antum doorlopend bezig met het meten en analyseren, opzoek naar kansen voor conversie en SEO optimalisatie. Op basis van de behaalde resultaten rapporteren en adviseren we voor continue groei.