Een museum website om te verwonderen
Het gevoel van verwonderen door ontdekking online laten beginnen.

Een website waar een bezoek een voorbeleving wordt
De bezoeker alvast met één been in het bijzondere museum van Het Natuurhistorisch Rotterdam zetten. Dat was het primaire doel van de nieuwe website waarbij diverse doelgroepen aangesproken moeten worden. Binnen de website was het van belang om bezoekers met diverse motieven snel te kunnen voorzien. Of dat nu ging over het boeken van een ticket, het onderzoeken van de uitgebreide collectie of het organiseren van een kinderfeestje! Elke gebruiker moet gelijk kunnen vinden wat zij zoeken. Daarnaast bood de overgang naar een nieuwe website ook kansen voor extra toevoegingen aan de beleving. Zo was het de bedoeling om de informatie over de natuur spelenderwijs over te brengen, iets wat past bij het unieke karakter van het museum! Het resultaat? Een website vol met beleving!
Inspelen op nieuwschierigheid en interesses
Omdat de gebruikerservaring een centrale rol speelt binnen de nieuwe website, heeft Antum in samenwerking met Het Natuurhistorisch een UX-sessie georganiseerd. Tijdens deze sessie is er informatie verzameld vanaf uiteenlopende perspectieven binnen het museum. Zo is hier informatie verzameld van collectiebeheerders, receptie, directeur en ook biologen binnen het museum. Op deze manier konden onze UX designers een volledig beeld schetsen van de identiteit van het museum en de personen die de nieuwe website moest aanspreken en overtuigen.
Snel tickets bestellen
Bij een product wat gericht is op het zo snel mogelijk ontdekken en het beleven van avontuur hoort natuurlijk geen complex afrekenproces. Vanaf elk instappunt in de website is ervoor gezorgd dat de bezoeker met een minimaal aantal klikken tot een aankoop kan overgaan. Dit voorkomt frustratie en verhoogt conversie.
“Onze bestaande website sloot niet meer aan bij de sfeer in het museum en was erg intern gericht. Antum stelde direct de indringende vraag wie we met onze website willen bereiken en waarom. Daar rolde, in samenspraak, een helder concept uit met een vormgeving en functionaliteit die mooi aansluit bij de beleving die wij bezoekers in het museum bieden, zonder dat de oude vertrouwde archieffunctie van de website verloren ging.”