Alle updates Tips succesvolle webshop 04 november 2016

Tips voor de startende webshop eigenaar

Een webshop online zetten is één ding, maar wat staat je vervolgens te wachten? Bezoekers in je webshop krijgen, is niet altijd even makkelijk. Google AdWords, adverteren op social media en SEO zijn manieren om je webshop onder de aandacht te brengen, hierover in een andere blog meer. Laten we ons in dit geval richten op het succesvol maken van de webshop zelf. Hoe zorg je ervoor dat bezoekers ook écht iets gaan kopen in je webshop? In dit artikel vind je een aantal tips die je kan gebruiken om een succesvolle webshop te runnen.

Wees uniek

Zorg ervoor dat je iets bijzonders biedt op jouw website. Laat zien waarom jij beter bent dan de rest. Heb je een uniek product, dan is dit een reden voor bezoekers om bij jou te bestellen. Als je geen uniek product hebt, wordt het wat lastiger en zal je jouw USP's (Unique Selling Points) goed kenbaar moeten maken. Laat je bezoekers beseffen dat ze beter bij jou kunnen bestellen, dan bij iemand anders. Als je kijkt naar de grote webshopnamen in Nederland, zie je dat zij zich profileren met voordelen als goede service en betrouwbaarheid.

Voldoe aan verwachtingen

Wees uniek, maar niet té uniek. Bezoekers verwachten een aantal dingen bij webshops. Een winkelwagentje die op een vertrouwelijke plek staat, een duidelijk productoverzicht, een betrouwbare betaalomgeving (denk aan iDeal, PayPal) en goed werkende filteropties. Bezoekers besluiten binnen een paar seconden of ze in jouw webshop willen rondkijken. Ziet de webshop er ingewikkeld of slordig uit, dan zijn bezoekers geneigd om verder te zoeken naar een webshop die wél alle zaken op orde heeft.

Responsive is noodzaak

Eigenlijk horen we het niet eens meer te hoeven zeggen, maar we doen het toch. Een goede webshop kan niet zonder responsive design. 75% van de consumenten doet aankopen via een telefoon (bron: www.nu.nl/geldzaken/4335084/drie-kwart-consumenten-betaalt-met-mobiel-apparaat.html). Tegenwoordig is responsive design de standaard: mobile first! Heb je dus een gedateerde webshop, dan raden wij je aan om een responsive update te laten doen.

Stimuleer koopgedrag

Net als in een fysieke winkel kan je ook in een webshop de bezoekers prikkelen om koopgedrag te stimuleren. Een mooi voorbeeld van een hoe dit in een fysieke winkel wordt gedaan zijn bijvoorbeeld de 'Kassakoopjes'. Je pakt dan als klant vaak voor het afrekenen nog even een pakje kauwgom mee van een euro. In een webshop kan je dit ook doen. Zorg er voor dat de bezoeker bij het afrekenen nog een paar goedkopere producten ziet staan die ze met één klik op de knop kunnen plaatsen in hun winkelwagen. Het is in webshops zelfs mogelijk om deze 'kassakoopjes' gerelateerd te laten zijn aan de producten die de bezoeker al in de winkelwagen heeft. Heeft de bezoeker bijvoorbeeld een afstandsbediening in de winkelwagen, laat dan bij de 'kassakoopjes' een pakje batterijen zien.

Betalen moet vertrouwd zijn

Wees transparant met alles wat er op je website staat. Bezorgkosten die aan het eind van het traject ineens worden toegevoegd aan de totaalprijs? Dat wordt niet op prijs gesteld. Dit probleem komt veel voor bij webshops en wekt irritatie op. Daarbij kan het gebeuren dat je koper op het laatste moment nog afhaakt. Wat betreft het winkelmandje moet alles overduidelijk zijn. Mensen vertrouwen op betaaldiensten die ze al eerder gebruikt hebben. Het lijkt zo gewoon, maar er zijn nog veel webshops die bijvoorbeeld geen iDeal of PayPal ondersteunen.

SSL voor veiligheid

SSL beschermt de persoonsgegevens van jouw bezoekers. Dit is een belangrijke, zelfs noodzakelijke toevoeging aan je webshop. Een SSL-certificaat geeft jouw website een betrouwbare uitstraling. Bezoekers kijken steeds vaker naar het groene slotje naast de URL van de webshop. Als er geen SSL aanwezig is, loop je het risico dat je bezoeker de webshop verlaat. Een tip over SSL is dat het niet handig is om je SSL te verstoppen. Je ziet regelmatig webshops waar het SSL pas naar voren komt als je gaat betalen. Een gemiste kans om je betrouwbaarheid direct te tonen.

Snelle leveringstijd

Een van de belangrijkste punten om de concurrentie vóór te zijn, betreft snelle levertijd. Steeds meer bedrijven zoeken alternatieven om zo snel mogelijk producten te laten leveren. Grote bedrijven als Media Markt en Coolblue kunnen een beleid als “Voor 12 uur 's nachts besteld, morgen in huis” (of zelfs dezelfde dag leveren) garanderen. In een tijd waarin alles snel moet, kan snelle levering dus een flink verkoopvoordeel opleveren. Consumenten betalen liever een eurootje extra bij een andere webshop, als ze op die manier sneller hun spullen hebben. Probeer dus zo flexibel mogelijk om te gaan met jouw levertijden.Dit waren een aantal tips die je kan gebruiken om je webshop succesvoller te maken. Uiteraard zijn dit ze niet allemaal. Bij webshops valt namelijk veel winst te halen in kleine verbeterslagen. Wil je dat jouw webshop beter scoort op het internet, dan helpen wij je graag verder!

Internetbureau Antum