Zo bepaal je een MVP

Jacki Gütting
, UX Designer
08.10.2020

Wat is een MVP?

Wil jij een nieuw product op de markt brengen? Heb je een idee voor een tof concept? Of wil je een digitale applicatie laten ontwikkelen? Dan herken je jezelf misschien in het feit dat je vaak geneigd bent om honderd en één functionaliteiten er in te willen proppen waardoor je idee ineens overweldigend aanvoelt en je door de bomen het bos niet meer ziet.

Maar wees gerust, daar hebben we een goede methode voor: De MVP!
MVP staat namelijk voor minimum viable product wat betekent dat het om een eerste opzet van een product gaat waarin de focus ligt op basis functionaliteiten. Je begint als het ware met een uitgeklede versie van je idee en blijft dan voortdurend door ontwikkelen totdat je uiteindelijk alle functionaliteiten erin hebt verwerkt.

 

Waarom zou je een MVP bepalen?

Het kleinschalig aan de slag gaan met je concept heeft veel voordelen. Zo kom je b.v. erachter wat de meest belangrijke functionaliteiten zijn en kan je daardoor de kern van je concept concreet maken. Omdat jij je in eerste instantie gaat richten op deze kern kan je ook sneller een eerste opzet realiseren waardoor je tijd en kosten bespaart – je werkt immers slechts een gedeelte van die honderd en één functionaliteiten uit. Dat gedeelte kan je dan in korte tijd al beschikbaar maken voor gebruikers waardoor je feedback en data kan verzamelen wat je gaat helpen om de volgende iteraties te realiseren. Tot slot is een MVP ook heel handig voor je eigen aanpak en mindset: Je pusht jezelf namelijk om kleiner te denken waardoor jezelf beter het overzicht kan houden en je idee stap voor stap kan ontwikkelen ipv overhaast alles in één keer te willen realiseren.

 

En hoe bepaal je dan je MVP?

De MVP van je idee draait dus om de kern, de basis. Om te bepalen wat binnen je MVP valt moet je dus goed erover nadenken wat de kern van je idee is en wat juist daarbuiten valt. Volgende stappen kunnen je helpen om hiervoor kaders op te stellen:

 

Doelgroep bepalen

Jouw concept wil je uiteindelijk aanbieden aan gebruikers. Daarom is het belangrijk om te beginnen met het in kaart brengen van de groepen mensen die jij aan wilt spreken. Om te bepalen wie jouw doelgroep is kun je eens nadenken over volgende vragen:

  • Voor welke mensen zou jouw product of dienst het meest waardevol zijn? (Ondernemersplein, z.d.)
  • Wie kan jij in een bepaalde behoefte voorzien?
  • Wie gebruikt jouw product of dienst nu al? En wie daarvan wil jij nou écht aanspreken?
  • In welke groep zit het meeste potentieel? Wie is het meest belangrijk als doelgroep?

 

 

User Jobs in kaart brengen

Nu je weet wie je aan wilt spreken met je concept kan je erover nadenken wat deze personen voor taken uit moeten voeren totdat ze jouw product of dienst kunnen gebruiken. Sta eens stil bij de dingen die zij moeten en willen doen en in welke situatie zij zich hierbij kunnen bevinden. Denk na over volgende punten:

  • In welke situatie bevindt de gebruiker zich?
  • Welke actie wil de gebruiker uitvoeren?
  • Wat wil de gebruiker ermee bereiken?

 

Adhv deze vragen kan je volgende zinsopbouw gebruiken om de User Jobs in kaart te brengen:

Wanneer.. (situatie) wil ik.. (actie) zodat.. (verwachte uitkomst)

 

 

 

Functionaliteiten brainstormen

Nadat je je doelgroep in kaart hebt gebracht en erover na hebt gedacht welke User Jobs je gebruikers uit willen voeren, kan je aan de hand daarvan nadenken over de functionaliteiten die je wilt gaan bieden. Oriënteer je hierbij aan de User Jobs en probeer minimaal één functionaliteit per job te bedenken. Schrijf de functionaliteiten op post-it’s.

Volgende vragen kunnen je hierbij helpen:

  • Hoe kan ik de gebruiker helpen om de User Job te vervullen?
  • Wat is er minimaal nodig om de gebruiker te laten slagen?
  • Hoe kan ik iets extra’s bieden om de gebruiker te verrassen?

 

 

 

Functionaliteiten sorteren

Nu je een overzicht hebt over alle functionaliteiten die je gebruikers kan bieden om hun “jobs” te kunnen doen, moet je bepalen welke hiervan binnen je MVP vallen. Zoals je al eerder las draait een MVP om basis functionaliteiten. Dat wil zeggen dat de eerste opzet van je concept bestaat uit alleen functionaliteiten die écht écht écht nodig zijn om het een werkende applicatie te maken. Is iets niet cruciaal voor de werking van de applicatie? Dan hoort het niet binnen je MVP. In dat geval kan je adhv de meerwaarde van de functionaliteit bepalen hoe veel prioriteit deze in de uitbreiding van je MVP krijgt.

Volgende vragen kunnen je helpen bij het stellen sorteren van de functionaliteiten:

  • Cruciaal
    • Hoort deze functionaliteit bij de uitgeklede basis van mijn applicatie?
    • Zou ik deze functionaliteit ook later toe kunnen voegen?
    • Kan mijn applicatie zonder deze functionaliteit bestaan?
  • Waarde
    • Hoeveel waarde voegt deze functionaliteit voor mijn gebruiker toe?
    • Hoe blij zouden mijn doelgroepen hierdoor worden?
    • Zou deze functionaliteit ervoor zorgen dat gebruikers nog een keer terug komen?

 

 

 

Jouw MVP

Wanneer je alle functionaliteiten hebt gesorteerd zou je heel duidelijk moeten kunnen zien welke hiervan nou écht tot de basis horen. Alles wat jij onder “cruciaal” hebt geplakt zijn namelijk je noodzakelijke features en horen dus binnen je MVP.

Maar voordat jij nu direct aan de slag gaat en je MVP laat ontwikkelen, kan het handig zijn om eens samen met een expert naar jouw indeling te kijken. Dat zou b.v. een developer kunnen zijn die kan beoordelen of je MVP technisch gezien logisch in elkaar zit. Of een UX designer die kan checken welke functionaliteiten daadwerkelijk een grote meerwaarde voor je gebruikers hebben.

Als je dan zeker weet dat je de juiste kaders hebt opgesteld kan je jouw minimum viable product laten ontwikkelen. Door deze eerste op de markt te brengen kan je feedback van gebruikers verzamelen en testen of de basis van je applicatie goed in elkaar zit. Wanneer dat het geval is kan je beginnen om stap voor stap waardevolle functionaliteiten toe te voegen aan je product. Zo blijf je altijd in ontwikkeling en biedt je jouw doelgroepen voortdurend nieuwe features.

Naar overzicht