Natuurhistorisch Museum Rotterdam

Een nieuwe website als verlengde van het museumbezoek

‘Natuur uit eigen stad en ver daarbuiten, recent en oeroud. Alles van dichtbij te bekijken zonder dat het wegschiet of wegvliegt. Met de legendarische collectie dode-dieren-met-een-verhaal en een potvisskelet als blikvanger. Het Natuurhistorisch is een doodleuk museum dat blijft verbazen.’ Aan Antum de taak om passend bij de visie en beleving van het Natuurhistorisch Museum Rotterdam een nieuwe website te creëren die gebruikers een sterke voorbeleving biedt. Naast ‘losse’ museumbezoekers moet de website ook het onderwijs en onderzoekers aanspreken. Hiervoor moeten de museumlessen en de wetenschappelijke collectie ook goed onder de aandacht gebracht worden.

Diverse gebruikers bereiken en effectief informeren

Het primaire doel van de nieuwe website is om diverse doelgroepen aan te spreken en deze snel te laten vinden wat zij zoeken. Of dat nu het boeken van een les is, het boeken van een ticket of informatie vergaren over de collectie is – elke gebruiker moet gelijk kunnen vinden wat hij zoekt. Daarnaast bood de overgang naar een nieuwe website ook kansen voor extra toevoegingen aan de beleving. Zo was een secundair streven bijvoorbeeld om de gebruiker met de website al spelenderwijs kennis over de natuur op te laten doen.

De UX sessie

Omdat de gebruikersbeleving een centrale rol zou spelen binnen de nieuwe website, heeft Antum een UX sessie met Het Natuurhistorisch georganiseerd. In deze sessie werden de doelgroepen uitgewerkt en werd het merk onder de loep genomen. Hierdoor werd al snel duidelijk dat de basis van de merkidentiteit goed in elkaar zit en een mooi uitgangspunt voor een frisse en moderne website biedt.

 

Content structuur

De bestaande website van Het Natuurhistorisch bevatte veel en diverse content die ook een plek binnen de nieuwe applicatie moest krijgen. Om in te spelen op het primaire doel – de gebruikers snel te laten vinden wat zij zoeken – hebben wij de bestaande structuur van de content geanalyseerd. Omdat dit niet altijd optimaal aansloot op een sterke UX, heeft Antum de content en navigatie opnieuw ingedeeld. Om te achterhalen of deze nieuwe structuur ook daadwerkelijk werkt, zijn er meerdere gebruikerstests volgens de Tree Jack methode gedaan.

De nieuwe website

De nieuwe website van Het Natuurhistorisch laat gebruikers op ontdekkingstocht gaan. Behalve dat er leuke weetjes te vinden zijn, kan men ook zoeken in de museumcollectie en het publicatie-archief. De visuele vormgeving sluit aan op bestaande huisstijlelementen waardoor Antum een rode draad creëert tussen diverse media van de klant.

Bekijk de website

Ervaring van de klant

“Onze bestaande website sloot niet meer aan bij de sfeer in het museum en was erg intern gericht. Antum stelde direct de indringende vraag wie we met onze website willen bereiken en waarom. Daar rolde, in samenspraak, een helder concept uit met een vormgeving en functionaliteit die mooi aansluit bij de beleving die wij bezoekers in het museum bieden, zonder dat de oude vertrouwde archieffunctie van de website verloren ging. De mensen van Antum werkten met een strak schema en heldere afspraken, en met de nodige flexibiliteit voor last-minute aanpassingen, zoals een pop-up met onze corona-maatregelen”. 

Kees Moeliker, directeur Het Natuurhistorisch

Ook een maatwerk website?

Plan een oriënterend gesprek en overleg met ons de wensen
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.