De bezoeker alvast met één been in het bijzondere museum van Het Natuurhistorisch Rotterdam zetten. Dat was het primaire doel van de nieuwe website waarbij diverse doelgroepen aangesproken moeten worden. Binnen de website was het van belang om bezoekers met diverse motieven snel te kunnen voorzien. Of dat nu ging over het boeken van een ticket, het onderzoeken van de uitgebreide collectie of het organiseren van een kinderfeestje! Elke gebruiker moet gelijk kunnen vinden wat zij zoeken. Daarnaast bood de overgang naar een nieuwe website ook kansen voor extra toevoegingen aan de beleving. Zo was het de bedoeling om de informatie over de natuur spelenderwijs over te brengen, iets wat past bij het unieke karakter van het museum! Het resultaat? Een website vol met beleving!
Omdat de gebruikerservaring een centrale rol speelt binnen de nieuwe website, heeft Antum in samenwerking met Het Natuurhistorisch een UX-sessie georganiseerd. Tijdens deze sessie is er informatie verzameld vanaf uiteenlopende perspectieven binnen het museum. Zo is hier informatie verzameld van collectiebeheerders, receptie, directeur en ook biologen binnen het museum. Op deze manier konden onze UX designers een volledig beeld schetsen van de identiteit van het museum en de personen die de nieuwe website moest aanspreken en overtuigen.
Een ander verbeterpunt was de logica van de huidige website. Om in te spelen op het primaire doel – de gebruikers snel te laten vinden wat zij zoeken – hebben wij de bestaande structuur van de content geanalyseerd. Zo bleek de structuur niet optimaal. Om dit te optimaliseren heeft Antum de content en de navigatie opnieuw ingedeeld en meermaals getest middels de Tree Jack methode. Dit heeft geresulteert in een software die de veiligheid waarborgd en navigatie vereenvoudigd.
Bij een product wat gericht is op het zo snel mogelijk ontdekken en het beleven van avontuur hoort natuurlijk geen complex afrekenproces. Vanaf elk instappunt in de website is ervoor gezorgd dat de bezoeker met een minimaal aantal klikken tot een aankoop kan overgaan. Dit voorkomt frustratie en verhoogt conversie.
Naast de uitgebreide offline collectie die het museum heeft, was er ook een enorm groot online archief met berichten gedateerd tot de jaren 80 en in totaal meer dan 2.500 pagina’s! Bij de ontwikkeling van de nieuwe website is er dan ook direct een migratieplan opgesteld zodat de data efficiënt gemigreerd kon worden en vervolgens ook toegankelijk gemaakt kon worden voor de bezoekes van de website.
Het Natuurhistorisch is een museum dat waarde hecht aan kennis, laagdrempeligheid en avontuur. Samen met Het Natuurhistorisch zijn wij continu bezig zijn om de perfecte online beleving te realiseren voor de bezoekers van Het Natuurhistorisch. Momenteel is de website hard aan het meegroeien met het snel stijgende aantal bezoekers. Hierdoor komt nog sneller relevante data vrij wat gebruikt wordt voor de volgende optimalisaties.
Ga in gesprek met onze digitaal strateeg en ontdek samen de mogelijkheden voor jouw organisatie!
"*" geeft vereiste velden aan
Enthousiast? Neem contact op!