Alle updates 21 juni 2017

SEO: Effectief inzetten van content

Bijna de belangrijkste smaakmaker voor de vindbaarheid is toch wel de content die je in de website plaatst. Heel kort door de bocht: als je het ergens niet over hebt in je website, dan zal je er ook nooit op gevonden worden. Hoe eenvoudig het bovenstaande ook klinkt, zijn er toch wel degelijk zaken die je goed kan aanpakken om content nog effectiever in te zetten voor je vindbaarheid. We hebben het dan over ‘Contentmarketing’.

Contentmarketing 

Bij contentmarketing ga je, zoals de naam al zegt, de content inzetten voor jouw marketing, met als doel het vergroten van de vindbaarheid. Zoals hierboven al kort is beschreven, is het noodzakelijk om content in de website te plaatsen over de zoektermen waar je goed op gevonden wilt worden. Uiteraard wil je met de website op steeds meer relevante zoektermen voor jouw organisatie gevonden worden. Het belangrijkste voor contentmarketing is een goede strategie. Een goede contentstrategie houdt zich aan de volgende drie punten:

1. Relevant

Zorg voor relevante content in je website. Schrijf bijvoorbeeld uitvoerig over de diensten die je aanbiedt. Dit hoeft niet allemaal op één pagina gepropt te worden. Je kan dit gerust uitspreiden over de gehele website. Google en andere zoekmachines zijn er namelijk erg goed in om de connecties en de relevantie tussen de zoektermen binnen de gehele website te vinden. Je mag dus ook gerust synoniemen en aanverwante
onderwerpen vermelden. 

2. Uniek

Maak de content uniek. Het kopiëren van teksten vanaf andere websites zal de vindbaarheid van de website niet ten goede doen. Tegenwoordig zien zoekmachines snel of jouw website unieke content aanbiedt of niet. Dubbele content binnen een website wordt slecht tot niet geïndexeerd. Het kan zelfs nadelige gevolgen hebben voor de gehele website.

3. Frequent

Het frequent toevoegen van content is voor meerdere aspecten erg voordelig. Het zorgt er namelijk voor dat:

  • je steeds meer landingsplekken creëert in de zoekmachines door het voortdurend toevoegen van nieuwe pagina’s
  • de website actueel blijft, en actualiteit wordt door de zoekmachines beloond (gedateerde informatie is niet interessant voor de bezoeker)
  • je op steeds meer verschillende zoektermen gevonden wordt


Hoe geef je de content vorm?

Met bovenstaande informatie weet je dus waarop je moet letten bij het schrijven van de content, maar hoe geef je dit vorm in de website? In het begin kan je de meeste content nog wel kwijt in de standaard hoofdstructuur van de website, denk bijvoorbeeld aan de dienstenpagina’s, maar al snel is hier de ruimte op. We lichten twee oplossingen toe:

Deep linken

Deep linken wil eigenlijk zeggen dat je linkjes aanmaakt op een pagina om dieper in te gaan op specifieke onderwerpen. Je creëert eigenlijk een extra laag aan pagina’s binnen de website. Buiten het feit dat dit voor extra ruimte zorgt om je content te plaatsen, wordt deep linken ook beloond door zoekmachines. De zoekmachines zien dit namelijk ook als het geven van extra uitleg over bepaalde onderwerpen. Dit dient dus een praktisch doel voor de bezoeker.

Lees ook: Gebruiksvriendelijkheid = Vindbaarheid

Bloggen

Een mooie manier om content te blijven toevoegen in de website is door middel van bloggen. Je hoeft namelijk nooit na te denken over de locatie waar je de nieuwe content gaat plaatsen, je schrijft gewoon een nieuwe blog.
In de blogs kan je schrijven over onderwerpen waar jouw doelgroep naar zoekt. Zo krijg je dan ook weer relevante bezoekers op de website. Bloggen is ook de meest waardevolle manier om te zorgen dat je meer links krijgt naar jouw website. Dit komt omdat goede blogs worden opgepakt, gebruikt en gedeeld door lezers. 

Kortom, genoeg om mee aan de slag te gaan om de content binnen jouw website te optimaliseren. Het is erg belangrijk om te onthouden dat content-optimalisatie een continue proces is. Hier kan (en moet) je dus continue aan blijven doorsleutelen.

Internetbureau Antum