Alle updates Lessen die je kunt leren van Google Analytics 09 oktober 2013

Lessen die je kunt leren van Google Analytics

Voor de moderne ondernemer is het geen geheim meer: de website is een erg belangrijk (wellicht zelfs onmisbaar?) onderdeel geworden in je marketing strategie. Wat echter veel ondernemers onderschatten, is de tijd die het kost om een succesvolle website te creëren. Je bent namelijk zeker niet de enige meer die een professionele website heeft, dus wat is jouw plan om je concurrentie voor te zijn en je bezoekers te imponeren?

Betalen?

Natuurlijk is er altijd de mogelijkheid om veel geld in je website te steken. Veel diensten bieden betaalde mogelijkheden om bezoekers naar je website te trekken. Denk hierbij aan AdWords, affilate adverteren of het inhuren van een professioneel optimalisatie bureau. Wil je hieraan beginnen, dan mag je flink je portemonnee open trekken, deze diensten zijn alles behalve goedkoop om succesvol te zijn. Wel moet ik hierbij zeggen dat je branche erg bepalend hierin is. Des te meer concurrentie op het internet, des te moeilijk én duurder het voor je zal gaan worden. Bestudeer je concurrentie dus goed!

Analyseren

Laten we nu verder gaan op wat je zelf kan doen, kosteloos! In je website is één ding het aller belangrijkste; Content! Hoe beter je content is, hoe beter je website zal presteren. Nu doe je je uiterste best om content te plaatsen in je website, maar werkt deze content wel? Google Analytics geeft je hier antwoord op.

Ben je niet bekend met Google Analytics? In een notendop is Google Analytics uit te leggen als een dienst waarmee het gedrag van je bezoekers word vastgelegd. Google Analytics verwerkt deze data en presenteert veel bruikbare statistieken om je website te verbeteren. 

Nu ga ik je niet uitleggen hoe je Google Analytics precies moet gebruiken. Er zijn simpelweg teveel mogelijkheden, statistieken (over de 1000!) en strategieën die je kan toepassen en/of achterhalen via Google Analytics. 

Bepaal je doel

Ik zie het vaak gebeuren, men opent Google Analytics en raakt erg enthousiast door al die cijfers en grafieken die hen gepresenteerd worden. Wanneer ze vervolgens echt de website willen gaan verbeteren raken ze helemaal verdwaald in dit bos van cijfertjes en weet men niet waar ze naar moeten kijken. Wil je echt aan de slag, bepaal dan eerst je doel! Hoe specifieker je doel, hoe beter. Neem dus geen doel als “Ik wil meer bezoekers”, een beter doel zou zijn “Ik wil meer bezoekers op mijn 'diensten' pagina”. Een ander voorbeeld zou zijn “Ik wil meer offerte aanvragen generen via mijn offerte formulier”. Nu heb je een doel en kan je de statistieken opzoeken die bij je doel passen & gericht gaan analyseren.

Waar zit je doelgroep?

Doelgroep, doelgroep, doelgroep... Als ondernemer hoor je dat woord constant voorbij komen. Je moet weten wie je doelgroep is, waar ze zitten, wat ze doen om ze vervolgens naar je toe te lokken. Wie je doelgroep is gaat Google Analytics je niet vertellen, waar ze online zitten wel. Controleer waar al je bezoekers vandaan komen en bepaal welke bron het belangrijkst voor je is. De waarde van een specifieke bron is voor elke website anders, zo kan de duur van een bezoek belangrijk zijn, een offerte aanvraag of simpelweg de hoeveelheid bezoekers. Wat wel duidelijk is, is dat de belangrijkste bron de meeste aandacht verdient. Is het niet helemaal duidelijk wat deze bronnen zijn? Bekijk dan hier de meest voorkomende (gratis) bronnen:

 

  • Google (Organisch)
  • Nieuwsbrief
  • Social Media (Facebook, Twitter, LinkedIn, etc.)
  • Referenties (andere websites)
  • Direct (men typt direct je website in)

Wees er dus goed van bewust dat je niet zomaar een succesvolle website hebt neergezet. Dit kost veel tijd, energie, de nodige frustratie en is een doorlopend proces. Je zal nooit klaar zijn met het optimaliseren van je website. Wel durf ik je te garanderen dat al deze tijd zich zal uitbetalen!

Internetbureau Antum