SEO trends 2016

Natuurlijk wenst ieder bedrijf een hoge notering in de zoekresultaten van Google. Om daar ook in 2016 vól voor te gaan, is het zinvol om de nodige voorbereidingen te treffen. Want wat zijn de SEO trends voor 2016 en is jouw website daar klaar voor?

De digitale wereld verandert continu en ook het SEO landschap ontwikkelt zich verder. Als internetbureau willen wij hier alles over weten. Zodat we bedrijven vooruit kunnen helpen met vindbare websites. Daarbij bekijken we per branche hoe ambitieuze ondernemers in kunnen spelen op de nieuwste trends.

Optimale ervaring voor gebruiker

SEO. Wat betekent de afkorting ook alweer? Het staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Zonder dat jij het door hebt, speurt Google dagelijks door alle websites om ze te beoordelen op kwaliteit. Allerlei factoren bepalen waar jouw website in de zoekresultaten terechtkomt. Des te hoger de uitkomst is, des te groter de kans op bezoeken aan jouw website. Gelukkig is het zo dat bedrijven en Google hetzelfde belang hebben. Het draait immers allemaal om optimale ervaring voor de gebruiker!

Die optimale ervaring voor gebruikers hangt samen met nieuwe beschikbare technieken. Logisch daarom dat ook SEO niet stilstaat. Ieder jaar kunnen we weer nieuwe trends onderscheiden. Sommige trends zijn een gevolg van ontwikkelingen die al eerder ingezet zijn. Op het gebied van mobiel gebruiksgemak en de integratie van social media zien we dit. Als je ’s werelds grootste zoekmachine onder de loep neemt, kan je concluderen dat het zich steeds meer met de gebruiker vereenzelvigt. Een opvallende trend die hier direct mee te maken heeft, betreft de verrijkte zoekresultaten. Google geeft je hiermee meer en meer meteen antwoord op je vraag. Verder wijzen we je op innovaties als het gaat om spraaktechnieken. Dit is zo’n typische verandering waar ander zoekgedrag het gevolg van is.

Nu hebben we vier SEO trends te pakken. Tijd om op deze trends in te zoomen in dit Antum-blog: 

Trend 1: Mobiele vindbaarheid wint

Eigenlijk mag je dit geen trend meer noemen. Waar het eerst een trots gevoel gaf om met een responsive website aan kop te lopen, loop je in 2016 zonder mobielvriendelijke site simpelweg je publiek mis. Google beloont mobiele websites en bezoekers al helemaal. De cijfers liegen er niet om: meer dan de helft van de 100 miljard zoekopdrachten per maand, komt tegenwoordig van een mobiel apparaat! Het omslagpunt lag in de zomer van 2015. De optimalisatie in zoekmachines gaat zich dan ook voornamelijk richten op het mobiele verkeer. Websites die alleen voor een desktopscherm zijn gebouwd kunnen anno 2016 écht niet meer. Zorg er dus voor dat jouw website zowel op telefoons, tablets, computers én het liefste ook horloges goed getoond wordt.

Trend 2: Social media updates in Google-resultaten

Dat we niet meer om de social media heen kunnen, is natuurlijk niks nieuws onder de zon. Ook hierbij geldt dat dit fenomeen een nog belangrijkere rol gaat spelen als het gaat om vindbaarheid. Zeker als je je bedenkt dat Google deals klaar heeft liggen met populaire platforms als Facebook en Twitter. Berichten die je op social media plaatst, worden sneller door Google geïndexeerd. Is jouw bedrijf nog altijd niet op de social media te vinden, wees dan gewaarschuwd. Concurrenten die wel actief op social media zijn, kunnen je in het zoekmachineverkeer gaan inhalen!

Trend 3: Direct antwoord in zoekresultaat

Het doel van Google is om bezoekers passende antwoorden te geven op gestelde vragen in hun zoekopdrachten. Tegenwoordig zie je dat Google het antwoord al geeft in de lijst van zoekresultaten. Dit zal je steeds meer tegenkomen. Denk bijvoorbeeld aan informatie zoals een recept of review met een afbeelding. Op dit soort resultaten wordt het meeste doorgeklikt, omdat ze opvallen.

Soms wordt het doorklikken zelfs overbodig. Een experimentje laat zien wat wij bedoelen. Tik maar eens “1+1” in… Google wil je dus steeds sneller van dienst zijn.
Maar hoe krijgen bedrijven het bijvoorbeeld voor elkaar dat ze met sterren worden aangekondigd? Dit kan gerealiseerd worden met gestructureerde data, ook wel ‘rich snippets’ genoemd. Dat is de techniek waarmee jij op deze trend kan inspelen. Door je informatie via gestructureerde data op je website te plaatsen, geef je Google als het ware een gebruiksaanwijzing mee. Je codeert bij je webtekst welk stukje tekst welk onderwerp vertegenwoordigt. Google hoeft dan minder moeite te doen om de betekenis te achterhalen, met het positieve gevolg dat je content sneller opgepikt wordt. En met een verrijkt zoekresultaat kan jij het verschil maken!
Omdat rich snippets een waardevolle toepassing voor vele websites zijn, vind je meer uitleg over dit thema in ons kenniscentrum (klik hier).

Trend 4: Nieuw zoekgedrag door spraak

Deze laatste trend is gerelateerd aan technische innovaties en een logisch gevolg van het Googelen op telefoons. Door de komst van Siri, Google Now en Cortana verandert de manier van zoeken. Deze functionaliteiten maken het mogelijk om met spraakcommando's te zoeken naar informatie, waardoor je zoekopdracht vanzelf een andere insteek krijgt. Een voorbeeld: er wordt niet meer gezocht “op supermarkt Ouderkerk”, maar eerder op “wat is de dichtstbijzijnde supermarkt”. Dat vertel je nou eenmaal sneller dan dat je het intikt. Weer iets om rekening mee te gaan houden. Zorg er dus voor dat je lokale vindbaarheid op orde is, zodat Google jouw publiek kan informeren.

Als webspecialisten geven wij advies over de wijze waarop jouw bedrijf voordeel kan behalen met deze trends. Samen gaan we voor een mooie notering in het klassement van Google!