Overstappen naar een veiligere website?

Veel website eigenaren vragen zichzelf af of het echt nodig is om over te stappen naar een veiligere website met HTTPS. Er worden geen betalingen gedaan op de website en er worden ook geen klantgegevens verzameld. Is dit dan echt noodzakelijk om te doen?

Er zijn drie redenen waarom het toch aan te raden is om over te stappen van HTTP naar HTTPS. Maar eerst een korte toelichting wat HTTPS nu eigenlijk doet.

Wat is HTTPS?

HTTPS staat voor HyperText Transfer Protocol Secure. Dit is een uitbreiding op het HTTP (HyperText Transfer Protocol) protocol. Een HTTPS(SSL) is het minimale wat je als website eigenaar kan regelen om de website veiliger te maken voor de bezoekers. Met een verbinding die gebouwd is met HTTPS kunnen websites het verkeer van en naar hun website versleutelen. Hierdoor wordt het voor mensen die kwaad willen lastiger om verkeer af te luisteren en bijvoorbeeld illegaal klant gegevens te verkrijgen.

Voor het gebruik van HTTPS dien je een SSL Certificaat te installeren op jouw website.

Website bezoekers die gevoelige gegevens, zoals wachtwoorden of persoonlijke gegevens, via een onveilige verbinding zonder HTTPS versturen, lopen het risico dat deze gegevens onderschept worden door mensen die kwaad willen.

Als je een HTTPS verbinding hebt, krijg je in de zoekbalk van jouw internet browser een groen slotje te zien bij bezoek aan jouw website.

Volgens de cijfers van Google zijn er in het afgelopen jaar grote stappen gezet in het gebruik van HTTPS en loopt nu minimaal 68% van het internetverkeer via Chrome over beveiligde websites. Maar hierin zitten heel veel grote websites met enorm veel verkeer en veel webshops aangezien deze al veilig moeten omgaan met de klantgegevens. 

De laatste schatting is dat op dit moment ongeveer 20% van alle bedrijfswebsites voorzien is van een veilige HTTPS verbinding. Hier is dus nog een grote slag te slaan!

Waarom overstappen naar HTTPS?

Er zijn drie redenen waarom het toch goed is om over te stappen naar HTTPS.

1. Vertrouwen

Door HTTPS te gaan gebruiken, krijgen gebruikers vertrouwen in jouw website. Ze zien het vertrouwde groene slotje en hiermee is er een reden weggenomen om weg te klikken. De kans om jouw online doel te bereiken blijft hiermee behouden.

Vanaf juli 2018 gaat Google Chrome de melding doen dat een website zonder HTTPS onveilig is (bron: Security Blog Google). Dit is een belangrijke wijziging die grote consequenties gaat hebben voor het verkeer op websites zonder HTTPS. Een melding van een onveilige website gaat veel bezoekers doen vertrekken zonder dat zij de gewenste acties doen op deze website. Een gemiste kans dus!

Bron: Google.nl

Met deze aanpassing hoopt Google twee zaken te bereiken. Aan de ene kant de bewustwording bij de gebruikers over veiligheid en aan de andere kant om de website eigenaren onder druk te zetten om ook over te gaan naar een veiligere website met HTTPS.

2. Betere positie bij zoekmachines

Google is al jarenlang bezig om veiligheid een belangrijkere positie te geven. Dus wordt ook  het hebben van HTTPS voor een website als een ranking factor gebruikt voor de posities binnen de zoekmachine. 

Het hebben van HTTPS is dus een voordeel voor jouw organische vindbaarheid. Uit onderzoek blijkt dat websites met HTTPS steeds vaker hoger gerankt worden ten opzichte van gelijkwaardige websites zonder HTTPS. De verschillen zullen niet enorm zijn, maar bij zoekmachine optimalisatie kunnen kleine verschillen zeer bepalend zijn.

Als jij er dus voor kiest om jouw website zonder HTTPS te laten draaien, heb je kans dat jouw concurrenten je voorblijven of voorbijstreven binnen de organische zoekresultaten van zoekmachines.

3. GDPR

Vanaf 25 mei 2018 gaat de GDPR definitief in. Hierdoor ben je verplicht om te zorgen voor een optimale beveiliging van persoonsgegevens. Sla je persoonsgegevens op via jouw website? Dan is HTTPS verplicht. Maar ook voor andere formulieren of nieuwsbrief aanmeldingen wordt dit noodzakelijk. En dit soort gegevens verzamel of verstuur je al snel via jouw website. Kijk bijvoorbeeld eens naar het contactformulier op jouw website. 

Door over te gaan naar HTTPS voor jouw volledige website voldoe je in ieder geval aan deze eis van de GDPR. Een stap in de goede richting dus!

Voordelen van HTTPS?

Het omzetten van jouw website naar HTTPS heeft dus drie duidelijke voordelen:

  • Vertrouwen van gebruikers
  • Betere vindbaarheid binnen zoekmachines 
  • Voldoen aan GDPR eis

 

En nu actie?

Ben jij naar aanleiding van deze informatie overtuigd om over te stappen naar HTTPS of wil je weten wat je nog meer kan doen om jouw website veiliger te maken? Neem dan contact met ons op en wij verzorgen jouw overstap naar een veiligere opstelling van jouw website.

Wil jij op een andere manier kijken naar de verbetering van jouw organische vindbaarheid van jouw website? Ook dan kunnen wij je van dienst zijn. Neem ook dan contact met ons op.

Auteur:
Niels de Waard van Waard Online marketing