Doelgroepgericht adverteren op social media

In augustus verbrak Facebook een record: op één en dezelfde dag had het netwerk maar liefst een miljard gebruikers. 1 op de 7 aardbewoners was dus binnen 24 uur online! Tel daar de gebruikers van andere populaire social media platforms bij op, en je begrijpt dat je als bedrijf écht niet om social media heen kan.

Als meer dan driekwart van de Nederlanders op social media zit, is er geen betere plaats om je doelgroep te bereiken. Logisch dat veel organisaties de dure zendtijd via radio, krant en televisie inruilen voor social media marketing. Het voordeel is ook dat je de mogelijkheid hebt om duurzaam contact te leggen met je publiek. Want je kan de dialoog aangaan, zowel binnen B2C- als B2B-markten.

Een mooi voorbeeld is onze overheid, die er dankbaar gebruik van maakt. Van alle 393 Nederlandse gemeenten is 98% actief op Twitter, 75% op Facebook en 13% op Instagram.

Ieder platform z’n eigen publiek

Vanzelfsprekend vraagt social media advertising een nieuwe kijk op communicatie. Het vraagt een andere aanpak binnen je onderneming. En het is de kunst om jouw commerciële boodschap te mixen met sociale berichten. Maar waar moet je beginnen? Het landschap van sociale netwerksites en videoplatformen verandert immers continu. Vooral jongeren testen de nieuwkomers graag uit. Facebook mag dan wel dé koploper zijn, op dit medium vind je te weinig mensen onder de twintig. Als je dus wilt adverteren op social media, moet je wel weten waar jouw doelgroep te vinden is.

Waar kan het imago van jouw bedrijf een boost krijgen? Wij zetten de top 10 van grote social media platformen anno 2015 op een rijtje. Op sommige platforms is het nog niet mogelijk om te adverteren, maar deze veroveren terrein.

Kies de juiste netwerken bij jouw boodschap:

1. FACEBOOK (9,4 miljoen Nederlanderse gebruikers)
Facebook is het grootste digitale netwerk ter wereld. In Nederland maakten we kennis met dit platform in 2008. Dagelijks leggen miljoenen mensen op dit kanaal contact met vrienden en familie. Hoewel Facebook onder jongeren minder populair is, zien we het gebruik onder ouderen stijgen. Je advertentie wordt al snel door duizenden bekeken en aangeklikt. Het heeft ongekende mogelijkheden, omdat je je helemaal kunt toespitsen op jouw publiek, op basis van geslacht, interesses, gebeurtenissen, locatie en ga zo maar door. Een prachtig medium voor bedrijven dus.

2. YOUTUBE (6,8 miljoen Nederlanderse gebruikers)
Na Google is Youtube de grootste website ter wereld. Zowel jong en oud bekijkt en uploadt filmpjes. Youtube was al niet meer weg te denken van internet, maar nu video heel trending is, biedt het videokanaal uitgelezen marketingmogelijkheden. Neem mediafenomeen Enzo Knol. Bijna een miljoen mensen zijn geabonneerd op het videokanaal van deze vlogger. Maar ook in de wereld van bijvoorbeeld beauty worden videobloggers gevolgd. Heb jij er al eens over nagedacht om je bedrijf via Youtube in de schijnwerpers te zetten?

3. GOOGLE+ (3,9 miljoen Nederlanderse gebruikers)
Google+ is het sociale netwerk van Google en mogen we in dit rijtje niet vergeten. Google wilde met Google Plus de concurrentie met Facebook aangaan. Het behoort nu tot de grotere social media netwerken in Nederland. Adverteren is mogelijk in combinatie met Google AdWords.

4. LINKEDIN (3,8 miljoen Nederlanderse gebruikers)
Het was 2003 toen het netwerk LinkedIn ontstond. In de tussentijd is het enorm gegroeid en zeker de laatste tijd wordt het steeds meer ingezet om informatie te delen. Zo kunnen professionals sinds kort ook blogs posten. Iedere bedrijfstak en functie is erop vertegenwoordigd. Als bedrijf kan je er dus voor zorgen dat je met jouw advertentie precies het juiste publiek aanspreekt.

5. TWITTER (2,8 miljoen Nederlanderse gebruikers)
Twitteren blijft nog steeds populair. Nergens ter wereld twitteren bedrijven zoveel als in Nederland. Het laat mensen direct en heel snel informatie uitwisselen. Terwijl atlete Dafne Schippers in no time bij de finish aankwam, was zij ook binnen no time trending topic op Twitter. Met de korte berichten van slechts 140 tekens is Twitter opvallend gebruiksvriendelijk op smartphones. Al met kleine budgetten kan je je als bedrijf via Twitter profileren.

6. INSTAGRAM (1,8 miljoen Nederlanders)
Marketingbureaus hebben hoge verwachtingen bij Instagram. Deze smartphone app is een typisch platform waar de jeugd dol op is. De helft van alle Nederlandse jongeren maakt gebruik van Instagram. Maar ook andere leeftijdsgroepen en bekende bloggers zijn dagelijks op deze app te vinden. De berichten bestaan uit foto’s en korte filmpjes met een twitterachtige mogelijkheid om onderwerpen, locaties en mensen te taggen. Instagram groeit dagelijks, dus logisch dat bedrijven hun doelgroep op Instagram willen vinden. Helaas moeten we daar in Nederland nog even op wachten, maar de eigenaar Facebook zal dit vast leven inblazen.

7. PINTEREST (1,6 miljoen Nederlanders)
Promoted Pins tussen andere Pins in de news feeds? Binnenkort is dit ook in Europa realiteit. Waar Facebook vooral bedoeld is voor het bekijken van updates van vrienden, heeft Pinterest iets unieks. Veel vrouwen willen er inspiratie opdoen. Denk aan recepten, vakantieplekken en wooninrichting. Bedrijven kunnen hier materiaal plaatsen, waarbij het niet meteen duidelijk is dat het om reclame gaat. Plaats jij exact het sfeertje waar je publiek naar op zoek is? Dikke kans dat je in de smaak valt.

8. Spotify (1,5 miljoen Nederlanders)
Spotify is een uitkomst voor menig muziekliefhebber. Miljoenen mensen luisteren er dagelijks naar, zowel op het werk als thuis. Spotify is zo’n typisch platform dat ook op de desktop gebruikt wordt. En het maakt niet uit over welke leeftijdsgroep je het hebt. Adverteren kan zowel op visuele als audiovisuele wijze.

9. SNAPCHAT (0,8 miljoen Nederlanders)
Op deze app is het mogelijk om video’s en foto’s te delen, die na korte tijd weer verdwijnen. Vooral jongeren maken gebruik van dit communicatiemiddel. De doelgroep dus die voor veel bedrijven moeilijk via reguliere mediakanalen te bereiken is. Adverteren op Snapchat is nog niet mogelijk, maar komt er vast en zeker aan.

10. TUMBLR (0,3 miljoen Nederlanders)
Tumblr laat zich kenmerken door korte berichten en is dan ook het beste te vergelijken met Twitter. Het biedt een manier om korte blogs te verspreiden. De verwachting is dat ook in Nederland binnenkort advertenties op Tumblr geplaatst kunnen worden.

De lijst is zeker niet volledig en betreft een momentopname. Hoe meer mensen een smartphone bezitten, des te meer verkeer op social media je kan verwachten. Het checken van social media op mobiele apparaten is nou eenmaal zo gemakkelijk én verleidelijk.

Goede voorbereiding voor succesvolle resultaten

Ga je zelf experimenteren op social media of schakel je liever professionele hulp in? Denk in ieder geval goed na over je doelgroep en doelstellingen. Zoek de netwerken op die het beste aansluiten bij jouw bedrijfscommunicatie. Je zal versteld staan van het resultaat.

Bron statistieken:

  • Nationale Social Media Onderzoek 2015 door Newcom Research & Consultancy
  • Onderzoek door Buzzcapture
  • nu.nl
  • pinterest.com/buzzcapture/dutch-social-media-stats