De opkomst van Material Design

Misschien heb je de term al eens voorbij horen komen, Material Design. 
Material Design is bedacht door de designers van Google en is eigenlijk een richtlijn/methode om interactie te ontwerpen. De hoofdgedachte van Material Design is om de bezoeker een meer natuurlijke interactie te geven met digitale applicaties. Doordat deze natuurlijke interactie ontstaat is het voor de gebruiker ook makkelijker om te begrijpen hoe een applicatie werkt.

Desondanks we tegenwoordig in een digitaal tijdperk leven denken wij nog steeds in natuurlijke aspecten. Zo vinden we het (al dan niet onbewust) frusterend als iets uit het niks verschijnt, als elementen onlogisch door ook elkaar heen bewegen of als elementen zomaar voorbij flitsen. De reden dat dit ons frustreert is omdat het niet te verklaren is, en wij willen alles logisch kunnen beredeneren. Als iets zich logisch gedraagt is het voor de bezoeker ook mogelijk om acties te kunnen voorspellen. Een kinderlijk eenvoudig voorbeeld is bijvoorbeeld het bladeren door een fysiek boek. Je moet een bladzijde omslaan om naar de volgende pagina te gaan. Omdat je ziet hoe de bladzijde omslaat is het erg eenvoudig om te bepalen dat als je de bladzijde terugslaat dat je weer op de vorige pagina bent. Met Material Design is het de bedoeling om deze vorm van eenvoud ook te creëren bij applicaties.

Om Material Design te kunnen creëren is er dus ook veel gekeken naar hoe natuurlijke materialen zich gedragen. Het voornaamste voorbeeld wat door Google is gebruikt is papier. Er is bijvoorbeeld gekeken hoe papier vouwt, hoe de schaduw valt, hoe meerdere lagen papier op elkaar er uit zien, etc.
In deze video zie je een aantal voorbeelden van de gedragingen van Material Design.

Google heeft al haar bevindingen openbaar gemaakt om er zo voor te zorgen dat designers wereldwijd met deze manier van designen aan de slag gaan en zo Material Design nog veel verfijnder te maken.

Wij gaan er dus ook graag verder mee aan de slag!