logo Begin vandaag nog met content marketing! - Antum
Update
3 min
17 jan, 2018
Ivor Koen
Dit bericht is meer dan één jaar oud. De inhoud van dit bericht kan inmiddels verouderd zijn.

Begin vandaag nog met content marketing!

Het is in alle branches toe te passen, kost niets tot weinig en biedt de mogelijkheid om nieuwe klanten te werven en te binden. Content marketing is een hype die je overal op het web tegenkomt. De sleutel is: gratis informatie verspreiden en daarmee de doelgroep binden aan je organisatie. Maar het ontwikkelen van een digitaal gevoel om je merk heen en het creëren van een groep bezoekers via content is zeker niet de makkelijkste zaak van de wereld.

 

Hoe ziet content marketing er dan uit? Gigant als Instagram doet dit door middel van een reguliere blog (http://blog.instagram.com/)met spraakmakende foto’s en uitleg. Content marketing kan in vele vormen worden gegoten: een blog, maar ook een nieuwsmodule, social media of een entertainment site: allen zijn vormen van content marketing. Door de klant gratis informatie aan te bieden over jouw branche, creëer je betrokkenheid en komen ze vaker terug. Daarnaast is content marketing ook goed voor je vindbaarheid, door de lading aan nieuwe pagina’s die online komen te staan.  Als deze informatie in het verlengde ligt van je diensten of producten laat je ze automatisch leren over jou als organisatie.

Maar denk maar niet dat content marketing van de één op de andere dag opgezet is. Het kost namelijk veel tijd om een duurzame relatie op te bouwen met jouw doelgroep. Leer eerst jezelf als bedrijf kennen, en daarbij de doelgroep en zijn behoeftes. Neem ook echt de tijd hiervoor. De kennis die je hierbij opdoet is niet alleen praktisch voor het ontwikkelen van een sterker merk, maar hierdoor creëer je ook content die je organisatiedoelen realiseren. Doelen als dus bijvoorbeeld een gevoel overbrengen op de consument, een groter bereik creëren met je website, je doelgroep informeren of simpelweg meer naamsbekendheid opbouwen.

Maar wat voor soorten mensen lezen die content dan? Je hebt drie groepen:

1. De mensen die nooit betalen voor professionele hulp. Deze mensen zijn nooit potentiële klanten, en mis je dus ook niet aan als zij niet op je website kijken.

2. Deze groep is het grootst. Deze mensen willen zelf proberen iets op te lossen, maar zullen als het niet goed lukt uiteindelijk wel professionele hulp inschakelen. Hun drijfveer om kennis op te zoeken op het internet is pure expertise.

3. Deze groep is erg zeldzaam en vindt hun tijd schaars. Zij schakelen direct een professional in om tijd te besparen en het direct goed te laten gebeuren. Hun opinie: het gebeurt door experts beter en sneller.

Zeker groep 2 en 3 zal het belang van goede informatie op het internet zeker waarderen. Groep 2 zal veel informatie gebruiken om het zelf toe te passen, en misschien vervolgens de expert alsnog inhuren (jij dus). Pure doe-het-zelf tips en handige trics in de branche is hierbij dus handig. Bij groep 3 is het van belang dat je door middel van je content marketing laat zien hoe goed jij bent. Jij bent de expert! Als je vertelt over je werk en wie je bent (en ze vertrouwen je), dan zal deze groep mensen snel op actie overgaan.

Kijk dus goed naar wat voor soort mensen je wilt aanspreken met je content, en pas deze hier dan ook op aan. Past je content bij de doelgroep en branche en is het daarbij ook nog eens interessant, dan kan het heel goed zijn dat je content marketing als een speer gaat lopen.

Bronnen:
http://jimsmarketingblog.com/top-10-marketing-tips/
http://www.marketingfacts.nl/berichten/contentmarketing-vereist-kennis-jezelf-en-je-doelgroep/

Terug naar het overzicht

Bekijk ook

Updates bekijken