Adverteren op Instagram

Het is sinds September 2015 mogelijk om te adverteren op Instagram. Het social media platform heeft maandelijks tegenwoordig meer dan 400 miljoen gebruikers en dagelijks meer dan 80 miljoen foto’s en 3,5 miljard likes. Instagram biedt dus nieuwe kansen voor jou als bedrijf op het gebied van marketing. 

Instagram biedt het adverteren aan in 3 verschillende vormen. 
Optie 1: Je kunt één foto met beschrijving plaatsen. Dit is de meest standaard advertentievorm die gebruikt wordt. 
Optie 2: De tweede optie is een videoadvertentie. Dit kan een video met geluid zijn die maximaal 30 seconden kan duren. 
Optie 3: De laatste optie is een klein fotoalbum. Daarbij wordt één afbeelding getoond waar je op verder kunt swipen. In deze 'swipe carousel’ kunnen vier foto’s geplaatst worden. 

Adverteren op Instagram biedt oplossingen voor verschillende doeleinden. Denk hierbij aan:

  • Meer clicks naar je website.
  • Het vertellen van je verhaal door een video.
  • Mensen motiveren om je app te downloaden.
  • Massa aandacht genereren / naamsbekendheid opbouwen.

Tijdens het opzetten van een advertentie kun je je richten op een specifieke doelgroep. Dit is mogelijk door voorkeuren in te voeren in een formulier, denk aan: locatie, leeftijd, geslacht en taal. Dit herkennen wij van onder andere adverteren bij Facebook en Google.

Instagram begon uitsluitend als een mobiele app in 2010. Een tijdje hierna werd Instagram door Facebook opgekocht voor 1 miljard dollar. Sinds 2012 is Instagram ook beschikbaar voor de browser. Dit maakt het dus mogelijk om vanaf je computer je advertenties te beheren.

Het adverteren op Instagram was in andere landen al mogelijk en heeft geleid tot grote successen. Maybelline New York en Ben & Jerry’s kunnen hier over mee praten. De prijs voor het adverteren is niet exact bekend. Wel is het bekend dat Instagram dezelfde kostenberekeningen zal gebruiken als Facebook (kosten per klik en per ’x’ aantal weergave).  

Kortom, Instagram advertenties bieden een mooie toekomst voor de social media marketing. Het is tot nu toe het een na succesvolste social media platform om op te adverteren na Facebook.


Bronnen:

  • business.instagram.com/advertising/
  • expandedramblings.com/index.php/important-instagram-stats/
  • dutchcowboys.nl/advertising/wat-je-moet-weten-over-adverteren-op-instagram/