Responsive

De term “Responsive” hoor je veel als het om websites gaat. Het vertelt ons dat zo’n website reageert op de omgeving waarin de site getoond wordt. Dit heeft met name betrekking op de resolutie waarin de website wordt weergegeven. Een technisch verhaal. Hoe zit dit?

Ieder scherm zijn eigen resolutie

Elk scherm heeft een specifieke resolutie. Zo heeft een iPad een resolutie van 768*1024. Bij een gemiddelde telefoon is de resolutie 320*480 en voor een gemiddeld beeldscherm geldt zo'n 1280*1024. Zoals je ziet, hebben we het hier over gemiddelden. De reden is dat er tegenwoordig zoveel verschillende telefoons en beeldschermen in omloop zijn, dat je als website bouwer geen idee meer hebt welke resolutie de bezoekers gebruiken. Daar moest wat op gevonden worden.

Responsive maakt website leesvriendelijk

Met de komst van de smartphone werd er vaak gekozen voor een mobiele website als oplossing. Zo’n website was kleiner dan de normale website. Omdat er inmiddels veel verschillende smartphones gebruikt worden, kunnen we niet meer vaststellen hoe groot een mobiele website moet zijn.Daarom deed de responsive website zijn intrede. De responsive website levert een effectieve oplossing. Websites op basis van vaste breedtes behoren hiermee tot het verleden. De responsive website werkt op basis van percentages. Er wordt gekeken naar de grootte van een scherm en op basis daarvan wordt de content over het scherm verdeeld. Is er geen ruimte meer in de breedte? Dan gaan we de hoogte in of in een enkel geval vervallen er onderdelen. En het mooie is, je website blijft zich aanpassen. Bekijk je de website namelijk op het kleine scherm van je telefoon, een middelgroot scherm zoals een iPad of juist een groot scherm als een desktop, dan blijft je website optimaal weergegeven worden.Ontdek het zelf! Maak dit scherm met onze website bijvoorbeeld maar eens kleiner en zie wat er gebeurt. Dát maakt dat een website prettig leesbaar is, op wat voor apparaat dan ook.

Meer conversie

Doordat je met een responsive website rekening houdt met de verschillende apparaten, kan je inspelen op het gedrag van je bezoekers. Mobiele bezoekers zullen bijvoorbeeld sneller op zoek zijn naar contactgegevens. Terwijl de kans groter is dat een desktop gebruiker op zoek is naar informatie over producten en diensten. Met een responsive website kan je hier dus handig op inhaken, waardoor je je bezoekers veel beter van dienst kan zijn. Het creëert meer conversie.

Bovendien krijgt de lezer op wat voor apparaat dan ook, de informatie op een zo prettig mogelijke manier te zien. En dat helpt natuurlijk om je bezoeker vast te houden. Zodat jij je kansen vergroot om je websitedoelen te behalen.

Internetbureau Antum