Call to action

Je wilt een bepaald doel bereiken met je website. Denk aan een contactaanvraag van je bezoeker, een offerteaanvraag of telefoontje. Ook kan het aanprijzen van een belangrijke pagina een doel zijn. Daarvoor zijn call to action buttons onmisbaar. Een goede call to action button kan het verschil betekenen tussen 10 of 50 offerteaanvragen per maand. Wij leggen uit hoe dit werkt.

Oproep tot actie

Call to action buttons zijn, zoals de naam al zegt, buttons die de bezoeker oproepen tot actie. Je kent ze wel: 'Vraag een offerte aan', 'Lees hier meer’, 'Bel/mail ons' en ga zo maar door. Met deze buttons behaal je meer gewenste resultaten met de website. Het wordt voor de bezoeker veel duidelijker wat er met jouw website gedaan kan worden.

Voor een goede call to action button gelden een aantal richtlijnen. Wat boven alles staat, is dat de call to action button moet opvallen. Het is dus belangrijk dat het qua ontwerp net even wat anders oogt dan de rest op je pagina. Denk hierbij aan:

  • De grootte van de button:
    Het spreekt voor zich dat grote buttons meer op vallen dan kleine buttons. Maak ze dus niet te klein.
  • Vormgeving:
    Zorg ervoor dat de bezoeker direct ziet dat het een button is. Dit doe je bijvoorbeeld met afgeronde hoekjes om het er klikbaar uit te laten zien.
  • De kleur van de button:
    Kies een kleur die goed opvalt in je website en dit mag best afwijken van je huisstijl vallen. Het gaat immers om resultaat.In Nederland is er een duidelijke voorkeur als het om de kleur gaat. Volgens onderzoek van Clickology.nl is de verdeling van de kleuren van de call to action buttons als volgt:

  • Oranje: 31%
  • Rood: 20%
  • Blauw: 17%
  • Groen: 15%
  • Overige: 17%
Internetbureau Antum